Alytaus miesto savivaldybė parengė Bendrojo ugdymo mokyklų tinklo pertvarkos 2021–2025 m. bendrojo plano pakeitimo projektą, kuriame numatyta šešis Alytaus miesto lopšelius-darželius prijungti prie progimnazijų ar pradinių mokyklų.
Jei šiam projektui Alytaus miesto savivaldybės taryba pritars, prie Alytaus Senamiesčio pradinės mokyklos bus prijungtas lopšelis-darželis „Pušynėlis“, prie Piliakalnio progimnazijos – lopšelis-darželis „Girinukas“, prie Dainavos progimnazijos – lopšeliai-darželiai „Saulutė“ ir „Pasaka“ , o prie „Volungės“ progimnazijos – lopšelis-darželis „Volungėlė“, prie Panemunės progimnazijos – lopšelis-darželis „Putinėlis“.
Prie progimnazijų prijungus lopšelius-darželius vaikai ir jų tėveliai pokyčių kasdieniame ugdymo organizavime nepajus – mažieji ir toliau lankys tą patį lopšelį-darželį, tą pačią grupę, o juos ugdys tie patys mokytojai.
Prijungtoms švietimo įstaigoms atsivers daugiau galimybių
Prie progimnazijų prijungus lopšelius-darželius iš dalies būtų išspręsta mokytojų trūkumo problema, kuri bus juntama prasidėjus naujiesiems mokslo metams – nuo 2025 m. rugsėjo 1 d. Alytuje prognozuojamas mokytojų – tarp jų ir pradinių klasių – trūkumas. Bus lengviau sprendžiamas mokytojų pavadavimo klausimas.
Įvykus švietimo tinklo pokyčiams, dalyko mokytojams atsirastų galimybė dirbti pilnu krūviu vienoje švietimo įstaigoje. To paties galėtų tikėtis ir ikimokyklinio ugdymo įstaigose vaikus mokantys pradinio ugdymo mokytojo kvalifikaciją turintys mokytojai.
Ne paslaptis, jog pastaruoju metu juntamas socialinių pedagogų, psichologų, specialiųjų pedagogų ir kitų su specialiųjų ugdymosi poreikių turinčiais vaikais galinčių dirbti specialistų trūkumas. Sujungus įvardytas švietimo įstaigas, būtų iš dalies sprendžiama tokių švietimo įstaigų darbuotojų stygiaus problema.
Be to, ikimokyklinio ugdymo mokiniams atsirastų galimybė lankyti nemokamus neformaliojo ugdymo būrelius, o sujungtose švietimo įstaigose vyktų daugiau bendrų renginių, kurie stiprintų bendruomenės ryšį ir bendradarbiavimą.
Stipri bendruomeniškumo dvasia vaiką ir jo tėvus lydėtų ne tik trumpuoju, pavyzdžiui, ikimokyklinio ugdymo laikotarpiu, bet galimai tęstųsi ir toliau. Kai vaikas pravers pirmos klasės duris jį galimai pasitiks tie patys pedagogai, jis galės tęsti savo mėgstamas neformaliojo ugdymo veiklas, jam bus artimos ugdymo įstaigos vertybės.
Įgyvendinus pokyčius švietimo sistemoje, taip pat būtų sudaroma galimybė taupyti savivaldybei skiriamas valstybės biudžeto ir savivaldybės biudžeto lėšas. Sutaupytos lėšos būtų skiriamos tarptautinėms programoms diegti, mokomosioms priemonėms įsigyti, mokytojų kvalifikacijai kelti, infrastruktūrai gerinti, kylantiems poreikiams užtikrinti ir trūkstamiems mokytojams į Alytaus miesto švietimo įstaigas pritraukti, o tai padėtų mažinti mokinių pasiekimų atotrūkį tarp miesto mokyklų ir užtikrinti ugdymo kokybę. Taip pat atsivertų didesnės galimybės dalyvauti projektinėse veiklose.
Švietimo įstaigų vadovai: „Pokyčiai prisidės prie švietimo kokybės gerinimo“
„Visi puikiai suprantame, kad miesto vadovams šiuo metu tenka priimti sudėtingus sprendimus, kurie yra būtini dabartinėmis sąlygomis. Mokinių skaičius mažėja ne tik mūsų mieste, bet ir visoje Lietuvoje bei Europoje – jauni žmonės vis rečiau ryžtasi kurti šeimas. Ši situacija reikalauja permąstyti švietimo tinklą ir ieškoti sprendimų, kurie būtų tvarūs ilguoju laikotarpiu. Pritariu pokyčiams švietimo sistemoje ir darželio prijungimui prie mokyklos. Tikiu, kad miesto vadovai, prieš priimdami šį sprendimą, kruopščiai išanalizavo situaciją. Manau, kad kitos išeities šiuo metu nėra“, – teigiamai planuojamus švietimo sistemos pokyčius vertina Alytaus Panemunės progimnazijos direktorė Giedrė Romaškienė.
Pasak progimnazijos vadovės, bendruomenė dės visas pastangas, kad „Putinėlio“ darželio prijungimas prie mokyklos vyktų kuo efektyviau ir sklandžiau.
„Stengsimės užtikrinti, kad viskas būtų vykdoma atsakingai, sukuriant dar palankesnes sąlygas tolesniam bendradarbiavimui. Tikiu, kad šis pokytis gali atverti galimybes efektyviau panaudoti turimus išteklius ir ilgainiui prisidėti prie švietimo kokybės gerinimo. Svarbiausia – turime žvelgti į priekį ir siekti, kad pokyčiai atitiktų tiek dabarties, tiek ateities poreikius“, – teigia direktorė.
Planuojamoje švietimo tinklo pertvarkoje privalumų įžvelgia ir prie Panemunės progimnazijos planuojamo prijungti lopšelio-darželio „Putinėlis“ direktorė Simona Užkurė.
„Galiu drąsiai pasakyti, kad mano vadovaujamoje įstaigoje dirba mokytojai profesionalai, tad jų ugdymo kokybė pirmiausia „atsiremia“ į jų darbą, o prijungus lopšelį-darželį prie progimnazijos, mokytojai tikrai nepradės prasčiau dirbti, ir ugdymo kokybė išliks tokia pat, kokia buvo iki šiol, ir esu tikra, jog ateityje dar net ir gerės“, – priduria direktorė.
Be to, anot jos, sujungus švietimo įstaigas, joje dirbantiems mokytojams ar švietimo darbuotojams atsiveria galimybės lanksčiau bei efektyviau išreikšti savo kompetenciją.
„Jei kažkurioje pozicijoje tam tikros funkcijos tampa nebereikalingos, tuomet atsiranda platesnės galimybės pakreipti savo veiklą kita linkme neišeinant iš įstaigos“, – teigia S. Užkurė.
Kokie veiksniai lemia mokyklų tinklo pertvarkos poreikį?
Bendrojo ugdymo mokyklų tinklo pakeitimai jau parengti, tad kas gi lėmė, jog teko imtis nerimą švietimo bendruomenei keliančių pokyčių?
Vienas pagrindinių mokyklų tinklo pertvarką įtakojančių (mokyklų tinklo pertvarkai įtaką darančių) veiksnių – gyventojų skaičiaus mažėjimas. Alytaus mieste gyventojų, palyginti su 2019 m. duomenimis, sumažėjo 7 proc. – prieš šešerius metus Dzūkijos sostinėje gyveno 56 041, o šiemet – 52 034 gyventojai.
Vienas svarbiausių demografinių rodiklių, atskleidžiančių miesto gyventojų mažėjimą, yra gimstamumas, kuris nuo 2020 m. sumažėjo 20 proc.
pigi propoganda, šūd.ma.la