Gyvenk taip, kad nenuskriaustum kitų… Krėvės Skirgaila išgirsta tokį humanistinį pamokymą iš savo žynio Skurdulio lūpų. Išgirsta, bet nesiklauso. Todėl aistros apakintas renkasi keršto, niekur nevedančio keršto kelią. Ir nesugeba išlikti nei valdovas, nei žmogus. Pirmiausia žmogus…
Mokydami vaikus savo dalyko kalbam ir apie žmogiškumą, jautrumą, empatiją vienas kitam, apie tikslo siekimą paisant priemonių. Kas yra tarptautinio bakalaureato mokinys – smalsus, tyrinėtojas, reflektuojantis, bendraujantis, atviras pasauliui, nebijantis rizikuoti, savikritiškas, visapusiškai išprusęs, mąstantis, jautrus…
Tai 10 savybių, kuriomis turėtų pasižymėti bet kuri brandi asmenybė. Kuo pavirsta žmogus, kai pamiršta bent vieną iš jų. Tarkim, jautrumą. Lieka jautrus tik sau, bet užmiršta, kad šalia yra kitas, netenka empatijos jausmo ir savo interesus iškelia aukščiau kito.
Jeigu aš esu sociali būtybė, šalia savęs turiu matyti ir kitą bei paisyti kito erdvės. Neturiu peržengti raudonos linijos. Kaip lengva apkaltinti kitą, kaip lengva apdrabstyti purvais. Ypač šiais laikais, kai kiekvienas yra informatyviai raštingas ir pasiekiamas socialiniuose tinkluose. Kaip lengva…
O gal kaip tik sunku. Juk tam reikia pasiryžti, tam reikia susirasti laiko, sustyguoti savo tekstą, gramatiškai sudėlioti visus ženklus, kad tinkamai būtum suprastas. Tik… ar styguojant jį lieka aišku, kas yra už tavo teksto… Kas liko tarp eilučių… Kas liks širdyse tų, kurie jį skaitys… Kas dėsis galvoje to, į kurį nukreiptos mano strėlės?
Yra sakoma, jei į tave paleido strėles ir jos tikrai skrieja pro šalį, susirink jas, pasidėk ant stalo ir ramiai pagalvok apie šaulį ir save kaip taikinį… O gal kartais ir ne vien aš esu taikinys, o ir pats tampu šauliu… Konflikte niekada nėra teisi viena pusė. Taip, vyresniojo prerogatyva suprasti jaunesnįjį ir jam atleisti, nes jis nežino, ką daro. Bet kai jaunesnysis elgiasi taip įžūliai… Ir dar kai šmeižia ką tik baigtos mokyklos mokytoją…
Niekas nebėra saugus savo darbe. Tėra tik teisiųjų pusė: mokinių ir jų tėvų – mokyklos bendruomenėje, pacientų ir jų artimųjų – medicinos srityje. Kas apgins mokytoją? Kuris iš mūsų bendruomenės išdrįs užstoti vienas kitą? Gal iš tiesų, teisiųjų vaikų ir jų tėvelių visuomenėje mokytojai nebereikalingi, nes juk prestižą jie turi patys užsitarnaut, ant lėkštutės nieko nepadės, greičiau lėkštutės turiniu apdrabstys…
Alytaus šv. Benedikto gimnazijos bendruomenė, ypač diplomo mokytojų komanda, jaučiasi įžeista, apšmeižta ir įskaudinta ką tik diplomo programą baigusios mokinės Monikos Kučinskaitės posto savo facebook‘o asmeninėje paskyroje, jos tekstas buvo publikuotas ir naujienų portale Alytusplius.lt.
Labiausiai užsipulta matematikos mokytoja Eglė Pangonienė. Mūsų manymu, tai padaryta neetiškai ir nepagrįstai.
Visi tarptautinio bakalaureato mokytojai prieš dėstymo pradžią yra įgiję tarptautinio mokytojo sertifikatus po išklausytų kursų anglų kalba. Pamokos vyksta anglų kalba, išskyrus lietuvių kalbą ir literatūrą. Surasti reikiamo lygio mokytoją nėra itin paprasta.
Dėl anglų kalbos vartojimo pamokose, reikia pripažinti, kad tarptautinio bakalaureato mokyklose yra taikoma praktika kai kuriuos dalykus mokiniams paaiškinti gimtąja kalba, kad būtų geriau suvokiama esmė. Todėl natūralu, kad mokytojai kartais gali pereiti prie gimtosios kalbos, jei mato poreikį.
Mokytoja Eglė jautri, empatiška, emocionali. Šiuo metu laukiasi antro kūdikio. Iki nedarbingumo ji dėstė matematiką visoms bakalaureato ir priešbakalaureatinės programos klasėms.
Buvo IIIc klasės auklėtoja, kuravo gimnazijos mokinių tarybą ir visada stovėdavo mokinių pusėje iškilus keblioms situacijoms tarp mokinių ir administracijos. Apie mokytojos darbo kokybę kalba mokinių išorinio vertinimo rezultatai. Negalime nepaminėti, kad mokytojos Eglės mokomi dešimtokai šių metų matematikos pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimą laikė tikrai gerai.
,,Taip, aš klystantis žmogus, gal nesugebėjau kažko gerai išaiškinti, gal nepakankamai kalbėjau angliškai, gal dar kažko nepadariau… Bet mano klaidos, kaip ir visų jaunų mokytojų, buitinės ir darbinės, kurios metams bėgant išnyksta“, – taip teigia pati kolegė.
Tik ar benorės paauginusi savo kūdikį mokytoja Eglė grįžti į pedagoginę sferą. Ko gero, ne. Ji taps dar viena iš tų, kuri paliks ugdymo erdvę, užleisdama vietą kitiems, kurie irgi, deja, nebus apsaugoti nuo panašių kaltinimų. Kaltinimus mesti mokytojui, mokyklai visada esame greiti. Turbūt dažnai darome tai net negalvodami apie pasekmes.
Monikai Kučinskaitei ir jos šeimai pageidaujant, buvo tenkinami visi reikalavimai. Galbūt neišpildytas tik vienas iš jų – atleisti mokytoją Eglę. Buvo susitarta su Šiaulių Didždvario bakalaureato matematikos mokytoja, kuri užbaigė mokslo metus su IVc klasės mokiniais, papildomai skirtos matematikos konsultacijos, pajungiant nacionalinės programos mokytojus. Teigti, kad mokykla nedėjo jokių pastangų pačiai absolventei tobulėti? Negarbinga.
Mūsų komanda jaučiasi padariusi viską, kad mokiniai patirtų sėkmę. Taip, sutinkame, ne visiems šiais metais pasisekė, kaip jie tikėjosi. Taip, mes patys irgi kartu su mokiniais mokomės, po pirmųjų metų darysime išvadas, taikysim kitas strategijas. Bakalaureato programos centre yra mokinys, o ne mokytojas. Už rezultatus mokinys atsakingas pats. Mokytojas yra kelio vedlys, pagalbininkas. Mūsų tikslas eiti tuo keliu kartu, eiti ir mokytis nuolatos.
Ora et labora, – teigia ir Šv. Benedikto regulos šūkis. Melskis ir dirbk. Pripažinkim, juk ne visada ir ne viskas pavyksta taip, kaip norisi. Tokia ir yra ugdymosi filosofija. Pati programa irgi nėra tokia paprasta, pačiam mokiniui joje yra kas veikti, nuo paties mokinio savarankiško indėlio irgi daug kas priklauso.
Pati Monika buvo mąsli, korektiška, kūrybinga mokinė, visada randanti originalius sprendimus. Po šito laiško savo mokinės neatpažįstame. Neatpažįsta Tavęs, Monika, net ir tie mokytojai, kurių vardus išvardijai. Tik vardus, nes pavardžių nusipelno tik tie, kurie Tave skriaudė…
Atsiprašome, jei mes, kaip pedagogai, sutrikdėme Tavo, Monika, savijautą, atsiprašome, jei nepateisinome visų Tavo lūkesčių, bet, atrodo, stengėmės, kiek buvo mūsų išgalėse ir kiek buvo direktorės Loretos Šernienės, kaip vadovės, galioje.
Daug ką darėme Jūsų, mūsų pirmieji bakalaureato alumnai, dėl šventos ramybės, kartais dėl kelių mokinių ir jų tėvų užgaidų nuskriausdami kitus mokinius… Tik kas sugrąžins sveikatą ir saugumo jausmą taip viešai užsipultai mokytojai. Kas sugrąžins abipusį mokinių, tėvų ir mokytojų pasitikėjimą mūsų gimnazija… Nejaugi mūsų visuomenei tai yra jau normalu viešais straipsniais užsipulti žmones, nuoširdžiai dirbančius savo darbą. Tik ar neatrodo, kad greitai išties nebeturėsime, kas dirba mokytojais, nes ribos ir plonos raudonos linijos jau peržengtos.
Prašytume alumnės Monikos Kučinskaitės pašalinti savo tekstą iš viešumos ir netrikdyti sveikatos nei sau, nei kitiems. Juk pati mokinė pasirinko diplomatijos studijas užsienyje.
Alytaus šv. Benedikto gimnazijos Tarptautinio bakalaureato Diplomo komanda
Lina Butrimienė, programos koordinatorė
Paulius Baranauskas, istorijos mokytojas
Rita Černiauskienė, lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja ekspertė
Kristina Jankauskaitė, anglų kalbos mokytoja metodininkė
dr. Lina Kankevičienė, kompiuterių mokslo vyr. mokytoja
Vygandas Marozas, chemijos vyr. mokytojas
Vita Pušinskaitė, geopolitikos mokytoja
Irena Ribinskienė, fizikos mokytoja metodininkė
Loreta Šilingytė, CAS koordinatorė, istorijos mokytoja
Violeta Šurskienė, TOK mokytoja, anglų kalbos mokytoja metodininkė
Vaida Urbonienė, psichologijos mokytoja
Mindaugas Visockas, biologijos mokytojas, IVc klasės auklėtojas