Kas turi važiuoti pirmas, kai sankryžoje iš visų pusių pastatyti „STOP“ ženklai? „Gal išlipti ir susitarti?“ – šmaikštauja Alytaus vairuotojai, kuriems tenka važiuoti per Žalgirio ir Suvalkų gatvių sankryžą, iš visų pusių apstatytą tokiais ženklais. „Regitros“ egzaminuotojai prisipažįsta šią sankryžą aplenkiantys, nes nežino, kaip joje elgtis.
Alytaus savivaldybės Saugaus eismo komisijos posėdyje priimtas sprendimas dvejose Alytaus sankryžose pastatyti „STOP“ kelio ženklus tapo vairuotojų, kertančių Margio ir Vytauto bei Žalgirio ir Suvalkų gatvių sankryžas, galvos skausmu. Daug apie naujus kelio ženklus diskutuoja ir automobilininkų bendruomenė.
Pastaroji tvirtina, kad kelio ženklai „STOP“ pastatyti pažeidžiant Kelių eismo taisykles. Tačiau Saugaus eismo komisijos nariai teigia pažeidimų neįžvelgiantys.
Siūlymą Vytauto ir Margio gatvių sankirtoje pastatyti „STOP“ kelio ženklus pateikė Saugaus eismo komisijos narys Marius Grišmanauskas. Jis teigė, kad buvo gautas gyventojų prašymas įrengti greitį mažinančius kalnelius. Tačiau, anot jo, kaip alternatyva, posėdyje dalyvavusių komisijos narių sutarimu, nutarta pastatyti naujus kelio ženklus.
M. Grišmanauskas prisipažino, jog lygiareikšmių kelių sankryžos su „STOP“ ženklais yra populiarios Jungtinėse Amerikos Valstijose. Jis pamanęs, kad tai gali būti nebloga alternatyva visų koneveikiamiems kalneliams.
Saugaus eismo komisija nusprendė „STOP“ ženklus iš visų pusių pastatyti ne tik Margio ir Vytauto, bet ir Žalgirio ir Suvalkų gatvių sankryžose.
Bet tuomet kilo nemenkas sąmyšis tarp vairuotojų, o mokinius ruošiančios vairavimo mokyklos instruktoriai ir Valstybinės įstaigos „Regitra“ Alytaus filialo darbuotojai su egzaminuotojais minėtas sankryžas aplenkia, kad nekiltų konfliktų.
Alytaus autoklubo vadovas, buvęs ilgametis Lietuvos automobilininkų sąjungos prezidentas Rimvydas Anusauskas įsitikinęs, kad sankryžose pastatyti keturi „STOP“ kelio ženklai pažeidžia Kelių eismo taisykles. Jis pripažino, kad tokia sankryža yra saugesnė, tačiau teigė, kad prieš pastatant ženklus reikėjo inicijuoti Kelių eismo taisyklių pakeitimus.
„Šiuo atveju yra pažeisti du punktai: 204 ir 3.14. Pirmiausia, pats kelio ženklo „STOP“ apibrėžimas (204 punktas) nusako, kad vairuotojas privalo duoti kelią transporto priemonėms, važiuojančioms kertamu keliu, o jeigu yra papildoma lentelė Nr. 843 „Pagrindinio kelio kryptis“, – važiuojančioms pagrindiniu keliu.
O 3.14 punkte sakoma, kad pagrindinis kelias – tai kelias kito kelio, pažymėto kelio ženklais „Duoti kelią“, „Stop“, „Gyvenamosios zonos pabaiga“, atžvilgiu. Tai reiškia kitas kelias ženklo „STOP“ atžvilgiu yra pagrindinis kelias“, – Kelių eismo taisyklių pažeidimus vardijo R. Anusauskas, tame komisijos posėdyje, kuriame buvo priimtas sprendimas dėl papildomų STPO ženklų, nedalyvavęs.
Lyg tyčia tame pačiame posėdyje nedalyvavo i kitas Saugaus eismo komisijos narys, Valstybinės įmonės „Regitra“ Alytaus skyriaus vadovas Jurgis Valiūnas. Jis taip pat įsitikinęs, kad kelio ženklai „STOP“ yra pastatyti neteisingai.
„Negaliu atsakyti už kitus, bet aš manau, kad šių ženklų pastatymas sukelia problemą vairuotojams, nes situaciją sankryžoje galima traktuoti ir aiškinti įvairiai.
Vadovaujantis naujais kelio ženklais, kertant sankryžą reikia duoti kelią transporto priemonei iš dešinės, bet pats ženklas nurodo, kad reikia duoti kelią transporto priemonėms, važiuojančioms kertamuoju keliu, tai čia ir kyla dviprasmybė. Mūsų egzaminuotojai dabar į tas sankryžas nevažiuoja, nes nežino, kaip egzaminuojamasis turi pasielgti. Gali kilti daug konfliktų“, – kalbėjo J. Valiūnas.
Kaip minėta, tiek R. Anusauskas, tiek J. Valiūnas yra tos pačios, vasario 2 dieną sprendimą priėmusios Saugaus eismo komisijos nariai, tačiau jie tame posėdyje nedalyvavo.
Tačiau posėdyje dalyvavęs ir siūlymui Margio ir Vytauto bei Žalgirio ir Suvalkų gatvių sankryžose pastatyti „STOP“ ženklus pritaręs Alytaus vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos skyriaus viršininkas Andrius Rupeikis sakė jokių pažeidimų neįžvelgiantis.
„Mes teiravomės Lietuvos automobilių kelių direkcijoje, gavome atsakymą, kad tokia sankryža Lietuvoje yra ne viena, jų yra ir Europoje. Tuo principu vadovaudamiesi pastatėme ženklus. Gyventojai prašė įrengti kalnelius, bet mes sugalvojome tokį variantą. Tik žmonėms tai yra neįprasta.
Kelio ženklų statymo standartai to nedraudžia, aš neįžvelgiau pažeidimų. Tačiau ateityje planuojame pastatyti lygiareikšmės sankryžos ženklus, kad žmonėms būtų aiškiau“, – situaciją komentavo A. Rupeikis.
Siūlymą pastatyti naujus kelio ženklus pateikęs M. Grišmanauskas sakė, kad būtų visiems aiškiau ir nekiltų dviprasmiškų klausimų, planuojama kreiptis į Lietuvos automobilių kelių direkciją su prašymu raštu atsakyti, kur tokios sankryžos, kuriose pastatyti keturi „STOP“ ženklai šalyje yra ir kiek jų yra iš viso.
Artimiausiame tarybos posėdyje, kuris vyks kitą savaitę, šis klausimas bus svarstomas dar kartą.
Papildyta. Alytusplius.lt papildomai susisiekė ir su Kelių transporto tyrimų instituto Saugaus eismo skyriaus viršininku Mindaugu Katkumi:
„Tai labai priklauso nuo to, kokiose gatvėse tie ženklai įrengti, kaip tie ženklai įrengti, koks eismas vyksta tose gatvėse, todėl neįsigilinus į situaciją sunku padaryti išvadą. Tokia sankryža gali būti, toks eismo organizavimo principas yra taikomas daug kur Jungtinėse Amerikos valstijose ir jo esmė yra, kad jis taikomas sankryžose, kuriose yra mažesnis eismas.
Šita priemonė leidžia stipriai padidinti sankryžos saugumą. Jeigu eismo organizatoriai gali sau leisti trumpam sustabdyti vairuotojus, kadangi tai yra nepagrindinės miesto gatvės, tai leidžia išvengti eismo įvykių. Tada vairuotojai sustoja, apsižvalgo, užsimezga akių kontaktas, pradeda vairuotojams prisiminti, kas yra dešinės rankos taisyklė ir dažniausiai tos sankryžos būna visiškai neavaringos.
Kelio ženklų pastatymas ar eismo organizavimo būdas negali prieštarauti Kelių eismo taisyklėms, nes kelių eismo taisyklės atsiranda tik tada, kai atsiranda kelio ženklai. Tai jeigu kelio ženklai atsirado, tai jie ir įveda kelių eismo taisykles.
Jeigu atsirado ženklas „STOP“, tai prie jo reikia sustoti. Tas ženklas sako ir tai, kad reikia duoti kelią. Bet jeigu šita taisyklė atsirado visiems keturiems vairuotojams visose keturiose sankryžos šakose, tai vadinasi yra visiškai logiška ir natūralu vadovautis dešinės rankos taisykle, kuri yra taip pat aprašyta ir įteisinta Kelių eismo taisyklėse.“