Daugų Vlado Mirono ir Butrimonių gimnazijų mokiniai baigė Tūkstantmečio mokyklų (TŪM) programos neeilinių užsiėmimų ciklą, padėjusį ne tik atskleisti jų meninius, kūrybinius įgūdžius, bet ir jautriai atverti duris į emocijų, jausmų pasaulį bei keisti požiūrį į gyvenimą ir patį save.
Per 7 mėnesius – įvairių veiklų ciklas
Daugų Vlado Mirono gimnazistai 7 mėnesius turėjo veiklų mokiniams „Ilgalaikio integruoto scenos meno pažinimo ir kūrybinių užsiėmimų ciklą „DAUGUOSE DAUGiau“. Veiklų metu mokiniai naujų patirčių sėmėsi iš Alytaus miesto teatro aktorių, turėjo oratorinio meno, dramaturgų, aktorinio meistriškumo dirbtuves, kūrybinių, asociatyvaus mąstymo, istorijų pasakojimo praktikų, teatrinio etiketo mokyklą, interaktyvią scenos meno kūrinių analizę, panaudojant teatro elementus mokymo procese bei integruojant teatro kūrybos metodikas į lietuvių kalbos pamokas.
Projektas padėjo keisti požiūrį į gyvenimą ir save
„Esu labai dėkingas TŪM projektui. Atsivėrė naujos durys į teatro pasaulį, emocijas, žmogaus vidinius jausmus ir požiūrį į gyvenimą iš įvairių pusių. Prieš projektą buvau kitoks: nepasitikintis savimi, kupinas negatyvių minčių, baimės ir tuštumos. Kaip keli mirksniai praėjo 7 mėnesiai su TŪM projektu. Atradau save bei kitus. Pamokų metu aktoriai neprašė ir nevertė mūsų atvirauti su jais, jie prašė tylos ir pagarbos. Mes ją išmokome. Labai nuoširdžiai dėkoju aktorei Andrai Kavaliauskaitei už pagalbą, kurios man tikrai reikėjo, ačiū už šiltus ir malonius pokalbius bei apsikabinimus! TŪM projektas man padėjo atrasti Alytaus miesto spektaklius! Jie tikrai yra gilūs ir prasmingi!“ – tokiomis veiklų ciklo įžvalgomis dalijosi 1 g klasės mokinys Matas Zalieckas.
Projekto sėkme ir gilumu džiaugėsi Daugų Vlado Mirono gimnazijos direktorė Jurgita Kamandulienė. Pasak jos, tai padėjo atsiskleisti mokinių talentams, jų asmenybėms.
„Mokiniai ne tik įgijo žinių, analizavo kūrinius, bet išmoko pažvelgti į savo vidų, pastebėti šalia esantį, kitaip vertinti spektaklius. Mokinių savimonė, savivertė, kritinis mąstymas šiandien dienos kontekste yra itin svarbūs gebėjimai. Džiaugiuosi, kad projekto metu augome visi: mokiniai, aktoriai, mokytojai ir aš, nors viską stebėjau iš šalies“, – sakė direktorė.
Refleksijoje – durys į vidinį žmogaus pasaulį
Veiklų ciklą vainikavo Alytaus miesto teatre vykusi jautri ir įtaigi mokinių refleksija „SALOS“. Ją kartu su teatro aktore ir režisiere Andra Kavaliauskaite kūrė patys gimnazistai. Refleksijoje buvo atskleisti gimnazistų patiriami, jausmai, išgyvenimai, emocijos, mintys, skaudinantys ir džiuginantys dalykai. Refleksijos metu skambėjo pačių vaikų kurta muzika, o fone buvo atvaizduojami jų piešti piešiniai.
Veiklos – emocijoms, nerimui ir baimei
Alytaus miesto teatro aktorių draugystė su gimnazijos mokiniais prasidėjo nuo pat pirmųjų mokslo metų dienų ir tęsėsi iki pavasario. Pravesti praktiniai užsiėmimai moksleiviams, taikyti socialinio teatro bei istorijų pasakojimo metodai, organizuotos kūrybiškos ir įtraukiančios veiklos, ugdančios saviraišką ir socialinius bei kultūrinius įgūdžius. Teatro veiklos mokiniams sumažino emocinį kalbos sunkumų poveikį, nerimą ir baimę, padėjo atsipalaiduoti. Mokiniai turėjo galimybę išvysti keturis Alytaus miesto teatro spektaklius.
Kūrybinės galimybės – ir butrimoniškiams
Kūrybinių, su teatru, menu glaudžiai susijusių patirčių turėjo ir Butrimonių gimnazijos mokiniai. Jie turėjo galimybę TŪM projekto metu įsigyta technine įranga kurti 3D modelius, grafinius vaizdus, animacija, vizualizacijas-interpretacijas pagal kūrinio „Dvylika brolių juodvarniais lakstančių“ ir laisva tema. Šiam spektakliui buvo ruošiama scenografija, kuriami raganų kostiumų aksesuarai, žibintai, milžinų galvos.
Būtent šis spektaklis vainikavo projekto pabaigą ir tai tapo ne tik emocinga švente, bet ir kūrybiškumo bei bendradarbiavimo pavyzdžiu. Spektaklio metu gimnazistai galėjo pamatyti, kaip įvairios meno formos – muzika, šokis, teatras – gali susijungti į vieningą pasakojimą.
Refleksijose – apie naudą laikant egzaminą
Viename iš baigiamųjų renginių – refleksijų mokiniai kalbėjo apie asmenines patirtis, įgytas ar patobulintas pažinimo, komunikavimo, kultūrinę, socialines emocines kompetencijas. Kiekvienas įvardijo asmeninę naudą, išgyvenimus, patirtis, pojūčius, savo kultūrinio akiračio praplėtimą dalyvaujant projekto kultūrinėse veiklose.
Abiturientė Augustė Jakipčuk pasidalijo mintimis apie bandomojo lietuvių kalbos ir literatūros egzamino rašinyje panaudota kultūrine patirtimi – stebėtu Alytaus miesto teatro spektakliu „Baltaragio malūnas“.
Vienuoliktokė Emilija Supranavičiūtė pasidžiaugė, kad šiemet, laikydama brandos egzamino kalbėjimo dalį, projekte gautas kultūrines patirtis panaudojo kaip argumentus, o komunikavimo kompetenciją patobulino dalyvaudama interaktyviuose užsiėmimuose.
IV gimnazinės klasės mokinės Kornelija Žitkevičiūtė ir Germantė Bradauskaitė akcentavo savo kultūrinį tobulėjimą.
Lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja Renata Balčiūnienė kalbėjo apie konkrečią naudą abiturientams, dalyvavusiems interaktyvaus scenos meno ir literatūros pamokų ciklo „Literatūra teatre ir teatras literatūroje“ užsiėmimuose su Alytaus miesto teatro edukatoriais. „Įgytos kompetencijos gali praversti rašant lietuvių kalbos ir literatūros brandos egzamino rašinį. Užsiėmimuose su edukatoriais interpretuotų literatūros kūrinių aspektai, Alytaus teatre stebėtų trijų spektaklių tematika, problematika, sąsajos su šiuolaikinio pasaulio ir visuomenės aktualijomis taip pat sėkmingai galimi panaudoti rašinyje kaip argumentai, pavyzdžiai ar atitinkami kontekstai“, – pasakojo mokytoja.
Taip pat ji pasidžiaugė projekte dalyvavusių mokinių tobulėjimu kultūriniu aspektu, savęs, kaip asmenybės, auginimu ir kultūrinio ugdymo sėkmės istorija Butrimonių gimnazijoje.
Meistriškumo subtilybėmis dalijosi aktoriai
Mokiniai turėjo galimybę gilinti savo meninius įgūdžius ir įgyti vertingų patirčių įvairiose meno srityse, atrasti ir išreikšti savo kūrybiškumą, išmokti naujų technikų ir geriau suprasti menų sąsajas su kasdieniu gyvenimu.
Butrimoniškiai lavino savo gebėjimus šokio improvizacijose bei aktorinio meistriškumo dirbtuvėse. Sužinoti šių sričių subtilybes padėjo profesionalūs teatro aktoriai Jonas Gaižauskas ir Tomas Pukys, kurie pasidalijo savo patirtimi ir žiniomis, mokydami jaunuolius sceninio judesio, kūrybinio dėmesio, emocinės atminties ir vaizduotės lavinimo.







