Alytaus Šv. Benedikto gimnazijos moksleiviams rugsėjo mėnesio paskutinės dvi savaitės buvo ypatingos. Mokiniai kepė grikinę babką, kalbėjo apie senuosius dzūkų krašto šeimos papročius, susipažino su senosiomis lietuvių liaudies amatų technikomis, turėjo galimybę pamatyti, kaip gyvena šalies sostinės gimnazistai.
Dažniausiai tarpkultūriškai bendraujant ir bendradarbiaujant stinga žinių apie kitą kultūrą. Šio proceso išvengti negalima, tačiau sušvelninti poveikį įmanoma besidomint šalies ir organizacijų kultūra ir tokiu būdu ugdant savo asmenybę, įsisavinant naujas vertybes, tradicijas, papročius, požiūrius, elgsenas.
Tai padėtų įveikti kultūrinius nesusipratimus, darniai gyventi daugiakultūrinėje šeimoje išsaugojant savo identitetą. Juk, anot psichologų, šeima – didelė jėga, lemianti tautos dvasinį vystymąsi ir dalyvauja, kuriant dvasingą, tolerantišką, kultūringą ir pilietišką visuomenę.
Lietuvoje šeimos šventės yra nuo seno puoselėjamos. Gal taip yra dėl to, kad lietuvių šeima, jos papročiai, apeigos yra vieni iš ankstyviausių kultūros kūrinių, susiklosčiusių formuojantis ir plėtojantis bendruomenei tam tikromis geografinėmis, socialinėmis bei ekonominėmis sąlygomis.
Susikūrus šeiminio gyvenimo tradicijoms, jos perduodamos iš kartos į kartą kaip svarbiausia giminės jungtis. Ypač svarbu teisingą savosios kultūros suvokimą įdiegti jaunimui, nes, kaip yra pabrėžęs lietuvių išeivijos rašytojas Kazys Almenas: „Jeigu jaunimui lietuvių kultūra nebus įdomi, tai jos laikas suskaičiuotas. Jaunimas turi perimti lietuvių kultūros vertybes kitų tautų apsuptyje. Jei to nepadaro, mūsų kultūra išeina iš apyvartos, mes einame į muziejų“.
Šalies mokymo įstaigų bendrų edukacinių veiklų projektų konkursas „Būkime kartu“ skatino mokymo įstaigų su skirtingomis mokomosiomis kalbomis mokinių tarpusavio bendravimą per bendrą edukacinę veiklą ir sudarė galimybes laimėjusioms mokykloms susipažinti su kitų tautų papročiais, tradicijomis bei atskleisti savo tautos savitumą, unikalumą.
Nuo rugsėjo mėn. 21 d. iki spalio mėn. Alytaus šv. Benedikto gimnazijoje vykusiu projektu „Kartu su Europos tautų šeimomis per jų papročius ir tradicijas“ kartu su Alytaus neformaliojo švietimo centro „Tolerancija“ ir Vilniaus r. Egliškių šv. Jono Bosko gimnazijos mokiniais buvo siekiama tarpkultūrinio ir tarpetninio dialogo, solidarumo, tolerantiškumo gilindamiesi į šeimų papročius, tradicijas, tautosaką.
Rugsėjo mėn. 21 dienos projekto veikla prasidėjo darbo grupės (vadovų) posėdžiu – vizito veiklų ir darbotvarkės aptarimu ir projekto dalyvių (Alytaus neformaliojo švietimo centro „Tolerancija“ ir Vilniaus r. Egliškių šv. Jono Bosko gimnazijos mokinių) ekskursija po Alytaus šv. Benedikto gimnaziją. Po pietų mokiniai su mokytojais keliavo į Alytaus kraštotyros muziejų vykdyti edukacinę programą „Pasėjau grikį…“ + „Senieji dzūkų krašto papročiai“.
Alytaus kraštotyros muziejuje vykdomo edukacinio užsiėmimo „Pasėjau grikį…“ metu domėjosi grikių, užaugintų nederlinguose Dzūkijos smėlynuose, kurie buvo ne tik maistas, bet ir vaistas, istorija. Ne visi projekto dalyviai buvo ragavę tradicinių patiekalų iš grikių, mėgavęsi ką tik iškeptos grikinės babkos aromatu bei skoniu. Taigi, kartu ją kepė, ragavo. O kad neprailgtų laikas, kol iškeps gardžioji grikinė babka, pakalbėjo apie senuosius dzūkų krašto šeimos papročius, aptarė tris žmogaus gyvenimo virsmus: gimimą (krikštynas), vestuves, mirtį (laidotuves). Atvėrę tradicijų, papročių skrynią pažvelgė, kaip buvo švenčiamos, kokios linksmybės vyko krikštynų, vestuvių metu, kokių apeigų laikytasi per šermenis ir laidotuves.
Vėliau apžiūrėjo ekspoziciją „Gyvenimas abipus Nemuno“, kurioje buvo pristatoma Alytaus miesto istorija nuo XIV amžiaus iki XX amžiaus paskutiniojo dešimtmečio. Dalyviai išvydo miesto raidą, perteikiamą istoriniais dokumentais, žemėlapiais, atvirukais, fotografijomis, vaizdo medžiaga.
Pirmąją projekto dieną dalyviai baigė kultūrine – pažintine ekskursija po Alytaus miestą. Mokiniams iš Vilniaus r. Egliškių šv. Bosko gimnazijos buvo įdomu pamatyti Rotušės aikštę, naujai įrengtą margaspalvį fontaną senamiesčio skvere, šaulių namus, žaliąją gimnaziją, kurioje įsikūrusi dailiųjų amatų mokykla. Projekto dalyviai aplankė rožynais garsėjantį Miesto sodą, apžiūrėjo laisvės angelo paminklą, kuris simbolizuoja pagarbą ir atminimą žuvusiems už Lietuvos nepriklausomybę, nusifotografavo prie memorialo „Nurimęs varpas“. Aplankė Alytaus piliakalnį ir Baltosios rožės tiltą.
Antrąją projekto dieną projekto dalyviai pradėjo Alytaus Šv. Benedikto gimnazijos skaitykloje eksponuojama Alytaus neformaliojo švietimo centro „Tolerancija“ mokinių darbų paroda „Kaimyninių šalių keramikos ir medienos darbai (liaudies amatai)“. Po to keliavo į Alytaus dailiųjų amatų mokyklą, kurioje užsiėmimo „Pažintis su liaudies tradiciniais amatais“ metu projekto dalyviai susipažino su senosiomis lietuvių liaudies amatų technikomis bei mokėsi jas pritaikyti kuriant šiuolaikinius interjero akcentus, aksesuarus, suvenyrus, žaislus ir panašiai.
Papietavę visi vėl sugužėjo į Alytaus Šv. Benedikto gimnazijos aktų salę, kurioje vyko konferencija mokiniams, tėvams, mokytojams „Europos tautų šeimų papročiai, tradicijos ir tautosaka“. Mokiniai skaitė pranešimus, diskutavo apie savo ir kitų tautų etninę kultūrą, puoselėjamus papročius, tradicijas, jų perteikimą tautosakoje bei panašumus ir skirtumus. Dalijosi papročių įtakos dabartiniam gyvenimui įžvalgomis.
Po rimtosios projekto dalies dalyviai galėjo atsipalaiduoti ir pasilinksminti etnokultūrinėje popietėje „Kartu su Europos tautų šeimomis“, kur skambėjo dainos, buvo žaidžiami žaidimai, rateliai pagal šeimų papročius, tradicijas ir tautosaką. Mokiniai savo (gimtąja) kalba (lietuvių, rusų, lenkų) vieni kitus mokė dainuoti ir šokti ratelius taip gilindami užsienio kalbų kalbinius gebėjimus ir įgūdžius.
22 dienos veiklą dalyviai baigė projekto I dalies refleksija. Mokiniai ir mokytojai pildė anketą, paišė savo plaštaką, ant delno užrašydami savo vardą ir pavardę, apibūdino projektą ant pirštų užrašydami po vieną būdvardį (ar dalyvį), aptarė, kokių panašumų ir skirtumų įžvelgė savo bei kitų šeimų puoselėjamuose papročiuose, tradicijose.
Rugsėjo mėn. 30 dieną įvyko II projekto etapas. Šį kartą visi projekto dalyviai susitiko jau Vilniuje.
Lietuvos nacionaliniame muziejuje ekskursijos „Lietuvio namai“ metu projekto dalyviai buvo supažindinti su XX a. pirmais dešimtmečiais buvusia aplinka, mūsų protėvių sodyba, pagrindinį dėmesį sutelkiant į gyvenamo namo vidų, į tai, kas buvo tiesiogiai susiję su žmogumi, šeima, jos buitimi ir siekiais. Mokiniai atliko praktinę užduotį – pynė juostą.
Edukacinio užsiėmimo „Tautinio kostiumo spalvos“ buvo pasakojama tautinio kostiumo istorija. Apžiūrimi XIX a. pabaigos – XX a. pradžios atskirų Lietuvos etninių sričių drabužiai, aptariami būdingiausi bruožai ir skirtumai.
Po edukacinės programos Alytaus šv. Benedikto gimnazijos ir neformaliojo švietimo centro „Tolerancija“ mokiniai su mokytojais aplankė Vilniaus r. Egliškių šv. Jono Bosko gimnaziją. Gimnazijos direktorius svečius pasitiko prie gimnazijos koplytėlės. Vėliau projekto dalyviai susirinko aktų salėje. Šeimininkai visus susirinkusius pasveikino dainomis, lietuvių ir lenkų kalba deklamavo eilėraščius. Alytaus šv. Benedikto gimnazijos mokiniai parodė savo sukurtą filmuką apie projekto I dalies užfiksuotas akimirkas, atliko muzikinį kūrinį.
Pasibaigus renginiui projekto dalyviai iš Alytaus apžiūrėjo šv. Jono Bosko gimnaziją, apsilankė gimnazijos etnografiniame muziejuje, kuriame sukaupta beveik 300 eksponatų. Vėliau visi dalyviai buvo pakviesti pasivaišinti arbata ir atliko projekto II dalies apibendrinimą, refleksiją.
Projektas „Kartu su Europos tautų šeimomis per jų papročius ir tradicijas“ buvo naudingas, nes tikslas buvo įgyvendintas – mokiniai užmezgė gražią draugystę su bendraamžiais, plėtėsi jų kultūrinis bendradarbiavimas ir pažinimas. Projekto dalyviai ne tik praturtino etnokultūrines žinias, bet ir pasidalino patirtimi, vykdė ir dalyvavo dalykinėse, kultūrinėse veiklose, dalinosi informacija, ugdė bendravimo ir bendradarbiavimo gebėjimus, puoselėjo toleranciją ir pagarbą kitų tautų šeimų papročiams, tradicijoms, kultūrai, gilino užsienio kalbinius gebėjimus ir įgūdžius.