Visi vandens vartotojai nori, kad paslauga būtų teikiama be sutrikimų. Sklandžiai bendrauti su savo vartotojais nori ir bendrovė „Dzūkijos vandenys“, pastarosiomis dienomis susidurianti su gyventojų nemokumo problema. Šią problemą, kaip ir visas kitas, bendrovė sprendžia lanksčiai.
Centralizuotomis geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugomis šiuo metu naudojasi apie 97 procentų bendrovės „Dzūkijos vandenys“ aptarnaujamos teritorijos – Alytaus miesto ir Miklusėnų gyvenvietės – gyventojų. Betarpiškiausiai su įmonės vartotojais bendrauja „Dzūkijos vandenų“ Abonentų skyriaus darbuotojai – nuo paslaugų teikimo sutarčių sudarymo, vandens apskaitos prietaisų priežiūros, parodymų deklaravimo apskaitos iki įvairiausių su tuo susijusių problemų sprendimo.
UAB „Dzūkijos vandenys“ abonentų skyrius aptarnauja 11 253 Alytaus miesto ir Miklusėnų gyvenvietės abonentus ir vartotojus.
Bendrovės paslaugų vartotojai sąlygiškai suskirstyti į keturias grupes – įmonės, individualūs namai, daugiabučių namų savininkų bendrijos ir gyvenamųjų namų eksploatavimo įmonės, daugiabučių namų butai.
Šias grupes aptarnauja atskiri bendrovės Abonentų skyriaus inžinieriai vadybininkai, bei vandens ūkio kontrolieriai.
Pagrindinės UAB „Dzūkijos vandenys“ Abonentų skyriaus atliekamos funkcijos yra sutarčių su abonentais ir vartotojais sudarymas, sudarytų sutarčių priežiūra, laiku ir teisingai vykdomas sąskaitų už suvartotą šaltą geriamąjį vandenį išrašymas, abonentų ir vartotojų patalpose sumontuotų šalto vandens apskaitos prietaisų metrologinės patikros terminų sekimas, vandens apskaitos prietaisų rodmenų deklaravimo bei atsiskaitymų už suteiktas paslaugas kontrolė.
Vandens ūkio kontrolieriai individualių namų gyventojus ir juridinius asmenis aplanko kasmet, o daugiabučių namų gyventojus – kartą per 2–3 metus. Tokio apsilankymo tikslas – vizualiai patikrinti vartotojo patalpose sumontuotų šalto vandens apskaitos prietaisų bei plombų būklę, skaitiklių rodmenis, įsitikinti, kad skaitiklis tikrai veikia. Esant dideliems neatitikimams tarp paskutinį kartą deklaruotų ir faktiškai patikrinimo metu užfiksuotų skaitiklio parodymų ar nustačius, kad pažeistas skaitiklis ar jo plomba, yra surašomas Vandens apskaitos mazgo patikrinimo aktas, atliekama fotofiksacija.
Gyventojų mokumo problemos
Alytuje, kaip beje ir kituose šalies miestuose, paskutiniu metu nuolatos auga gyventojų skolos už suteiktas geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugas. Šiuo metu Alytaus miesto gyventojų įsiskolinimas yra apie 28 tūkst. eurų.
Atsiskaitymo už suvartotą šaltą geriamąjį vandenį tvarka
Gyventojai, kurie yra sudarę tiesiogines atsiskaitymo už geriamąjį vandenį ir nuotekas sutartis su UAB „Dzūkijos vandenys“, kiekvieną mėnesį gauna sąskaitas, kurias privalo apmokėti iki paskutinės poataskaitinio mėnesio dienos. Apmokamose sąskaitose labai svarbu nurodyti šalto vandens skaitiklių rodmenis. Tai atliekama įrašant skaitiklių rodmenis pateiktos apmokėjimui sąskaitos atitinkamuose laukuose – kai mokėjimas vykdomas bankų skyriuose, prekybos centruose esančiuose Perlo terminaluose, pašto skyriuose ar kitose mokėjimus priimančiose įstaigose.
Atsiskaitant internetu ar naudojantis elektronine bankininkyste, skaitiklių rodmenis būtina nurodyti tam skirtuose apmokėjimo šablono laukuose.
Gyventojai, kurie atsiskaito per daugiabučius namus administruojančius butų ūkius ar bendrijas, sąskaitas apmokėjimui gauna iš butų ūkių ar bendrijų ir taip pat atsiskaityti privalo iki paskutinės mėnesio dienos. Skaitiklių rodmenis šie gyventojai pateikia juos administruojančiam butų ūkiui arba daugiabučių namų savininkų bendrijai.
Kokios poveikio priemonės taikomos laiku neatsiskaitantiems vartotojams?
UAB „Dzūkijos vandenys“ skolų išieškojimo srityje stengiasi dirbti lanksčiai: taikomos įvairios skolų išieškojimo priemonės.
Vartotojui neatsiskaičius iki poataskaitinio mėnesio paskutinės dienos, abonentų skyriaus inžinieriai vadybininkai vartotojui apie jo įsipareigojimus bendrovei stengiasi priminti telefonu. Jei telefonu susisiekti nepavyksta ar į tokį priminimą nereaguojama, siunčiama pretenzija dėl vėluojančio apmokėjimo. Pretenzijoje nurodoma susidariusi skola, terminas iki kada skola turi būti sumokėta, primenamos gręsiančios sankcijos tuo atveju, jei įsiskolinimas nebus padengtas per pretenzijoje nurodytą laikotarpį.
Jei vartotojas ir toliau vengia atsiskaityti už suteiktas geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugas, jam yra siunčiamas įspėjimas apie įsipareigojimų nevykdymą ir tolimesnį jo duomenų bei įsiskolinimo tvarkymą. Paprastai įspėjime nurodomas 30 kalendorinių dienų laikotarpis nuo įspėjimo išsiuntimo dienos, per kurį skolininkas privalo atsiskaityti su bendrove. Įspėjime pateikiama informacija apie nepatogumus su kuriais susidurs vartotojas tuo atveju jei jo įsiskolinimas bus perduotas skolų išieškojimo bendrovei.
Nesumokėjus skolos iki nurodyto termino, tolimesnis skolos išieškojimas perduodamas skolų išieškojimo bendrovei.
Įsiskolinę gyventojai raginami neignoruoti skolos bei jiems siunčiamų pretenzijų ar įspėjimų. Jei jau taip atsitiko, kad už suteiktas paslaugas nepavyksta atsiskaityti laiku, gyventojai kviečiami atvykti į UAB „Dzūkijos vandenys“ Abonentų skyrių – aptarus priimtiniausią skolos padengimo variantą, bus pasiūlyta pasirašyti vekselį arba palankų skolos padengimo grafiką.
O jeigu minėtos poveikio priemonės nepadeda?
Kai visos išvardintos priemonės nepadeda, skolininko duomenys perduodami skolų išieškojimo bendrovei arba vykdomas teisminis skolos išieškojimas, o ten, kur įmanoma (individualiuose namuose, pas juridinius abonentus) nutraukiamas paslaugos teikimas.
Apie planuojamą paslaugos teikimo nutraukimą vartotojas ar abonentas įspėjamas raštu prieš 15 kalendorinių dienų.
Paslaugos teikimo nutraukimas yra veiksminga skolos apmokėjimo priemonė. Paprastai iki pranešime apie paslaugų teikimo nutraukimą nurodytos dienos skolą susimoka dauguma vartotojų ir abonentų. Na o tie skolininkai, kurie to nepadaro, vėliau turi apmokėti ne tik susidariusią skolą, bet ir padengti vandens tiekimo atjungimo / pajungimo išlaidas.
Bendrovė sulaukia gyventojų priekaištų, kad, jų manymu, už vos kelių eurų įsiskolinimą jau yra siunčiamos pretenzijos ar įspėjimai dėl skolos perdavimo skolų išieškojimo bendrovei. Pretenzijas ir įspėjimus už pradelstus atsiskaitymus skolininkams automatiškai formuoja Pardavimų apskaitos ir valdymo informacinė sistema. Kitaip tariant, jeigu gavęs sąskaitą gyventojas neatsiskaito iki paskutinės to mėnesio dienos, tai nuo sekančio mėnesio pirmos dienos jau pradedamas skaičiuoti įsiskolinimo laikotarpis ir priklausomai nuo to kiek laiko bus neatsiskaityta už suteiktas paslaugas, automatiškai bus suformuota pirmo arba antro lygio pretenzijos.
Siekiant išvengti pretenzijų siuntimo bei sankcijų taikymo, visi įmonės teikiamų paslaugų vartotojai raginami nepamiršti ir pasirūpinti, kad už šias paslaugas būtų atsiskaityta laiku.
Tai padaryti galima bankų ir Lietuvos pašto Alytaus skyriuose, Maximos prekybos centrų kasose bei Perlo terminaluose, Lietuvos pašto spaudos kioskuose, naudojantis elektronine bankininkyste arba tiesiog atvykus į UAB „Dzūkijos vandenys“ Abonentų skyrių. Apmokant įmokas bendrovės kasose, netaikomas joks papildomas mokestis už įmokų surinkimą.
Galimybė nutraukti geriamojo vandens tiekimą – ir daugiabučių namų skolininkams
Šiuo metu galiojantys teisės aktai vandens tiekėjams leidžia įsiskolinusiems daugiabučių namų gyventojams sustabdyti geriamojo vandens tiekimą, netrikdant kitų to daugiabučio namo vartotojų interesų. Šios poveikio priemonės Alytaus mieste kol kas netaikome, bet svarstome galimybes tai pradėti vykdyti. Mūsų žiniomis, geriamojo vandens tiekimo sustabdymas įsiskolinusiems daugiabučių namų gyventojams jau taikomas Klaipėdoje, Varėnoje. Kaip teigia kolegos – tai pakankamai veiksminga priemonė. Pavyzdžiui, Klaipėdoje buvo išsiuntinėta apie 1500 pranešimų dėl planuojamo vandens tiekimo nutraukimo susidarius įsiskolinimui. Trečdalis skolininkų susimokėjo iš karto, apie 300 – kreipėsi į bendrovę dėl leidimo skolą padengti dalimis.
Vartotojų nuomonė – ypatingai svarbi
Pagal bendrovėje įdiegtos kokybės vadybos sistemos reikalavimus, skyriuje visiems interesantams prieinamoje viešoje vietoje laikomas „Suinteresuotų šalių informacijos registracijos žurnalas“, kuriame galima pareikšti nusiskundimus, pageidavimus ar pasiūlymus. Įrašai nuolat peržiūrimi ir stengiamasi pašalinti visus atsiradusius trūkumus ar įvykdyti pageidavimus. Savo nuomonę klientai gali išreikšti ir naudojantis įdiegta sistema „Paslaugos internetu“, arba tiesiog įmonės interneto puslapyje www.vandenys.lt.
Šiuo metu vykdoma anketinė vartotojų (abonentų) apklausa, siekiant sužinoti vartotojų nuomonę apie mūsų teikiamas paslaugas.
Naudodamiesi internetine „Paslaugos internetu“ sistema, vartotojai nuolatos turi galimybę matyti gaunamas sąskaitas; esant būtinumui, jas atsispausdinti, matyti atliktus atsiskaitymus, pateikti paklausimus bei gauti atsakymus, pateikti kontaktinius duomenis ir kt.