Aktyvios veiklos ir ryžtingų sprendimų iš Alytaus miesto valdančiųjų nesulaukiantys žmonės savo nusivylimą kartais bando išlieti ir priekaištais opozicijai, klausdami, ką ji veikia? Lengviausia į šį klausimą atsakyti kitu klausimu: o ką pozityvaus gali padaryti opozicija, jeigu tam nepritaria pozicija? O ji nusiteikusi nepritarti.
Net ir tuomet, kai tas nepritarimas netrukus atsisuka antru galu prieš pačią poziciją. Taip nutiko vasarą svarstant miesto švaros taisykles, kurių svarstymą mes, opozicijos nariai, siūlėme atidėti ir pataisyti nelogiškai suformuluotus ar dviprasmiškai išdėstytus punktus. Patvirtino ir visa Lietuva turėjo gardaus juoko, kad Alytuje priimtos taisyklės, draudžiančios kaitintis saulėje. Taisykles reikėjo svarstyti dar kartą, taisyti vien dėl to, kad pozicija į opozicijos siūlymus laiku nenorėjo įsiklausyti.
Tokių pavyzdžių – apstu. Vienas naujausių – valdančiosios miesto daugumos sumanymas savivaldybei pavaldžiose bendrovėse kurti nepriklausomų narių valdybas. Savivaldybės taryboje svarstant šio, su teisės aktais prasilenkiančio ir jokiais kitais įtikinamais argumentais nepagrįsto, sprendimo projektą opozicija pasiūlė jam nepritarti ir šį siūlymą palaikė ir daugiau tarybos narių.
Sprendimas nebuvo priimtas, tačiau Alytaus valdančiųjų tai nesulaikė – jų norą įgyvendino savivaldybės administracijos direktorius, savivaldybės kontroliuojamų įmonių valdybas, kurių sudarymui nepritarė taryba, įteisindamas savo įsakymu! Apie tai sužinojusi opozicija iškart padarė pareiškimą, kuriame išdėstė savo požiūrį į tokius valdančiųjų veiksmus.
Tokio teisinio nihilizmo, politinio įžūlumo ir tiesiog akivaizdaus nesiskaitymo su žmonių išrinktų tarybos narių nuomone, per visą savo darbo taryboje laiką, o jis yra tikrai ilgas, dar nesu regėjęs. Tai yra akivaizdus įrodymas, kad dirbama buldozerio principu: mes sugalvojome – mes padarysime! Ir niekas negali sukliudyti.
Net gavus Vyriausybės atstovo Alytaus apskrityje teikimą, kuriame aiškiai išdėstyta, kokiems teisės aktams prieštarauja administracijos direktoriaus Vytauto Jastremsko pasirašytas įsakymas, nesiimta jokių veiksmų situacijai keisti.
Vyriausybės atstovo teikime aiškiai pasakyta, kad jokie teisės aktai administracijos direktoriui nesuteikia teisės priimti tokį įsakymą, kokį jis priėmė, kaip ir niekas nesuteikia jam teisės sudaryti kolegialų organą – Atrankos komitetą. Šiam juridiškai neteisėtam komitetui vadovauja meras Vytautas Grigaravičius, jo paskirti trys asmenys jau yra bendrovės „Dzūkijos vandenys“ valdybos nariai, kuriems turi būti mokamas nustatytas atlyginimas. Kam to reikia?
Bet argi kas varginsis atsakyti opozicijai į šį klausimą, kai net į Vyriausybės atstovo teikimą, kuriuo reikalaujama naikinti direktoriaus įsakymą, reaguojama abejingai – tarybos posėdžio metu meras pareiškė, kad dėl gauto teikimo kreipsis išaiškinimo į naujai suformuotą Vyriausybę. Ar tai reiškia, kad meras nepasitiki Vyriausybės atstovo Alytaus apskrityje kompetencija?
Bet kokiu atveju gautą teikimą reikėtų vykdyti arba kreiptis į teismą, o ne bėgti į Vyriausybę.
Tokių pavyzdžių, kai akivaizdžiai paminamos ir teisinės, ir demokratinės, ir moralinės normos, yra ne vienas. Apie juos ne kartą esu viešai kalbėjęs, savo nuomonę opozicijos atstovai visuomet išreiškia tarybos posėdžių metu. Jeigu ji nebūtų ignoruojama, manau, klaidų būtų daroma mažiau, o naudos miestui būtų daugiau.
Opozicinė frakcija Alytaus miesto savivaldybės taryboje susikūrė lygiai prieš metus. Ją sudaro keturi pagal Socialdemokratų partijos sąrašą išrinkti tarybos nariai: Nerijus Cesiulis, Jurgis Krasnickas, Laima Vincė Kirkliauskienė, Henrikas Šivokas.
Nuo pat savo įsikūrimo mes pasakėme, kad būsime konstruktyvi opozicija, kuri palaikys naudingus miestui sprendimus ir kritiškai vertins netinkamus veiksmus. Kritikuodami visuomet teikiame ir savo pasiūlymus.
Tą ir darome, tik kur tie miestui naudingi sprendimai, kuriuos galėtume palaikyti?!
Nuo pat šios kadencijos pasisakėme už tai, kad būtų tęsiami pradėti darbai: įgyvendinami perspektyvinės gatvės, Dailidės ežerėlių sutvarkymo ir kiti projektai. Viskas buvo parengta, tereikėjo įgyvendinti. Bet padaryta priešingai: viskas, kas buvo sužlugdyta, o naujų projektų nėra.
Ankstesnėje kadencijoje buvo aiškiai pasisakę dėl gatvių asfaltavimo prioritetų: buvo nuspręsta, kad pirmiausiai asfaltuojamas miesto centras, paskui einama į pakraščius ir asfaltuojamos gatvės pagal nustatytą tvarką.
Kokia tvarka ir prioritetais šioje srityje vadovaujamasi šiandien? Žinau tik tiek, kad ne senąja, nes ji buvo bloga vien todėl, kad ją sukūrė „buvusieji“. Priešiška nuostata jaučiama nuolat: kritiškai priimamam viskas, ką pasiūlo opozicija, nors joje dirba didelę patirtį turintys politikai.
Labai opus ir svarbus miestui klausimas yra aerodromas, kurį siūlome paskelbti strateginiu objektu ir kreiptis su prašymu, kad savivaldybei būtų perduota aerodromo žemė. Reikia mąstyti ir matyti miesto perspektyvą: antros VIA Baltica magistralės mums tikrai niekas nenuties, geležinkelio atnaujinimo idėja mano manymu, taip pat yra utopinė, tad aerodromas, kurį sėkmingai būtų galima naudoti mažų lėktuvų nusileidimui, kartu sukuriant patrauklesnę aplinką investicijoms ir būtų viena perspektyviausių veiklos sričių.
Diskusijose meras ir administracijos vadovai žodžiais tam lyg ir pritaria, tačiau jokių konkrečių veiksmų nesiima, todėl Aplinkos ir plėtros komitete buvo nuspręsta šį klausimą teikti svarstyti taryba, kas jau ir yra padaryta. Visuose komitetuose jau pristačiau sprendimo projektus dėl aerodromo pripažinimo ypatingos svarbos objektu ir dėl bendrojo plano sprendinių korekcijos.
Kelinti metai jaučiami nemalonūs kvapai Pirmajame Alytuje. Visokiausios komisijos važiuoja jų uostyti ir nieko nedaro. Aplinkos ir plėtros komitete nusprendėme, kad reikia sudaryti nepriklausomų ekspertų grupę tų kvapų priežasčiai nustatyti, bet niekas nepadaryta. Tad jau esame apsisprendę kitam tarybos posėdžiui teikti sprendimo projektą šiai problemai spręsti.
O ką gali opozicija? Teiksime sprendimo projektą, kad tokai ekspertų grupė būtų sudaryta. Pozicija tokiam sprendimui greičiausiai nepritars, o galimybės ne vienodos – 23:4.
Bet mes darome tai, kas priklauso opozicijai.
Nors puikiai suprantu, kad būti pozicijoje daug paprasčiau ir naudingiau tiek partijai, tiek frakcijai. Tačiau kai didžioji koalicija strateginius miesto vystymo klausimus sprendžia taip, kaip dabar, nematau galimybės ir nejaučiu nė mažiausio noro būti pozicijoje. Kai žlugdomas miestas, jo ateitis ir perspektyvos, nematau kito kelio kaip būti opozicijoje – bent jau niekas negalės apkaltinti, kad mes, Socialdemokratų frakcija, prisidėjome prie miesto žlugdymo.
Tarybos nario ataskaita, skelbiama vadovaujantis Alytaus miesto savivaldybės tarybos veiklos reglamentu Nr. T-333, patvirtintu 2015 m. lapkričio 19 d.