Kiekvienos įstaigos ar įmonės pagrindas yra finansai, o centralizuojant buhalteriją, įstaiga atskiriama nuo finansų, nuo tiesioginio jų valdymo, o vadovas atskiriamas nuo finansininko. Tuo įsitikinusi Alytaus miesto švietimo įstaigų vadovų asociacija, kuri kreipiasi į šį klausimą svarstančius miesto politikus.
Jau antri metai diskutuojama apie švietimo įstaigų buhalterijų centralizaciją. 2017 m. gegužės 24 d. vykusiame švietimo įstaigų vadovų pasitarime Alytaus miesto savivaldybės administracijos direktorius informavo, kad artimiausiu metu Alytaus miesto savivaldybės tarybai bus teikiamas svarstyti klausimas dėl biudžetinių įstaigų buhalterinės apskaitos centralizavimo, taip pat pažadėjo pateikti įstaigų bendruomenių svarstymui šio centralizavimo modelį. Modelio projekto iki šiol nėra, todėl tikėtina, kad tarybai bus teikiamas skubotai parengtas Alytaus miesto biudžetinių įstaigų buhalterinės apskaitos centralizavimo projektas.
Jokių rimtų buhalterinės apskaitos centralizavimo argumentų nepateikiama, tik teigiama, kad bus sutaupyta 200 tūkst. eurų. Dabar gerai veikia buhalterinės apskaitos sistema Alytaus miesto biudžetinėse įstaigose, kuriose sudarytos galimybės ją tobulinti.
Centralizavus švietimo įstaigų buhalterijas, visų pirma švietimo įstaigos praras finansinį savarankiškumą. Neesant buhalterių įstaigose, prarandama galimybė tikslingai, racionaliai naudoti lėšas ir operatyviai spręsti finansines ir ekonomines problemas, didėja klaidų galimybė. Kiekvienos įstaigos ar įmonės pagrindas yra finansai, o centralizuojant buhalteriją, įstaiga atskiriama nuo finansų, nuo tiesioginio jų valdymo, o vadovas atskiriamos nuo finansininko.
Įstaigose pasitaiko situacijų, kai būtina operatyviai reaguoti į kintančią finansinę situaciją, priimti sprendimus dėl lėšų naudojimo. Vadovas kartu su buhalteriu matydamas realią situaciją užtikrina kryptingą ugdymo aplinkos tobulinimą. Lėšas numato ir naudoja būtent tada ir ten, kur labiausiai jų reikia. Centralizuotos buhalterijos darbuotojas „matys“ tik sumas biudžeto eilutėse, neturės galimybės tai susieti su įstaigos poreikiais.
Ne tik įstaigos patirs nepatogumų, darbo laiko bei asmeninio transporto sąnaudų nuostolių pristatinėdamos į centralizuotą buhalteriją pirminius apskaitos dokumentus, bet ir įstaigų darbuotojai, norintys gauti darbo užmokesčio pažymas, atsiskaityti už komandiruotes ar darželinukų tėvai išsiaiškinti dėl mokesčio už darželį. Visas problemas vietoje išspręsti yra greičiau ir patogiau.
Jau dabar buhalterio darbo krūvis biudžetinėse švietimo įstaigose yra labai didelis. Jis atlieka tiek finansininko, tiek ekonomisto darbą. Buhalterio darbo krūvis nuolat didėja dėl nuolatinės įstatymų kaitos. Pastaraisiais metais prisidėjo papildomo darbo dėl duomenų pateikimo, susijusio su Lietuvos Valstybės Nacionalinio balanso parengimu (finansinių ataskaitų rinkinių konsolidavimu).
Siekdami finansinio savarankiškumo, atsižvelgdami į įstaigų bendruomenės poreikius, švietimo įstaigų vadovai pasisako už vyriausiojo buhalterio etatą įstaigose.
Buhalteris švietimo įstaigoje atlieka ne tik apskaitos, lėšų planavimo, jų teisėto panaudojimo vykdymo funkcijas, bet ir pataria vadovui personalo, darbo apmokėjimo, sutarčių su prekių ir paslaugų teikėjais sudarymo klausimai. Vadovas turi galimybę daugiau laiko skirti ugdymo proceso organizavimo klausimams.
Yra savivaldybių ( pvz. Vilniaus miesto savivaldybė), kurios atsisako centralizuoto modelio, kaip nepasiteisinusio. Klaipėdos miesto savivaldybės švietimo įstaigų vadovai nurodo, kad centralizavus buhalterijas padaugėjo finansinių klaidų, padidėjo lėšos finansų valdymui (liko dalis finansininko etato įstaigose).
Norime atkreipti Jūsų dėmesį, kad decentralizacija prieš keliolika metų buvo įvykdyta norint pagerinti įstaigų finansų valdymą Alytaus miesto savivaldybėje. Decentralizacijos procesai yra demokratijos požymis. Realus finansinis įstaigų savarankiškumas sudaro palankias ekonomines, socialines ir net psichologines sąlygas įstaigų autonomijai plėtotis.
Dabar veikiančia buhalterinės apskaitos sistema yra patenkinti visų įstaigų bendruomenių nariai. Siekiant biudžetinių įstaigų buhalterinės apskaitos centralizaciją vykdyti be bendruomenės pritarimo, kyla abejonių dėl jos skaidrumo, neįsiklausoma į įstaigų vadovų ir buhalterių jau išsakytus argumentus.
Gerbiami tarybos nariai, Alytaus miesto biudžetinių įstaigų buhalterijų centralizavimo klausimas nepakankamai išdiskutuotas ir žalingas miestui.
Prašome, prieš priimant sprendimą dėl švietimo įstaigų buhalterinės apskaitos centralizavimo, atsižvelgti į aukščiau išdėstytus argumentus ir į 2013 m. finansų ministerijos atliktą analizę „Dėl finansų ministerijos ir jai pavaldžių įstaigų buhalterinės apskaitos funkcijų peržiūros“.