„Kartą teko į Alytaus miesto socialinių paslaugų centro Socialines dirbtuves palydėti tinkamo užimtumo ieškojusį klientą. Dėl visko susitarę jau ėjome pildyti reikiamų dokumentų, o tas klientas man ir sako: „Ačiū, Asta, kad tu man padėjai atrasti šias dirbtuves.“ Tai tikrai buvo netikėta ir labai nuoširdu“, – jaudinantį kliento poelgį prisimena Alytaus miesto savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyriaus atvejo vadybininkė darbui su psichikos ir (ar) intelekto negalią turinčiais asmenimis Asta Vyšniauskienė.
Šiam, kaip ir dar 21 intelekto ir psichosocialinę negalią turinčiam asmeniui, A. Vyšniauskienė teikia atvejo vadybos paslaugą.
Atvejo vadyba. Išgirdus šiuo žodžius tikėtina kyla klausimas: „Kas tai?“ Atvejo vadyba – tai dinamiškas ir bendradarbiavimu grįstas procesas, kuriame atvejo vadybininkas, dirbdamas su asmenimis, turinčiais individualių ir kompleksinių poreikių, vertina, planuoja, organizuoja ir koordinuoja paslaugų, reikalingų asmens poreikiams tenkinti, įgyvendinimą.
Atvejo vadybos paslauga gali pasinaudoti psichikos ir (ar) intelekto negalią turintys darbingo amžiaus asmenys, kuriems nustatytas 0–55 proc. dalyvumo lygis arba psichikos ir (ar) intelekto negalią turintys asmenys, kuriems (iki 2023 m. gruodžio 31 d.) nustatytas 0–55 proc. darbingumo lygis.
Alytaus mieste atvejo vadybos modelis pradėtas taikyti nuo praėjusių metų gegužės mėnesio.
Vienerius metus atvejo vadybininke dirbanti A. Vyšniauskienė prisipažįsta, kad šis darbas nėra lengvas. „Pirmiausia reikia gebėti priimti kitokį žmogų ir turėti empatijos bei skirti tiek laiko, kiek jam jo reikia“, – atvejo vadybininkui būtinas savybes įvardija A. Vyšniauskienė.
Specialistė neslepia, kad atvejo vadybininkams darbe tenka susidurti ir su nemenkais iššūkiais, kurie susiję su asmenine klientų gyvenimo patirtimi, įgūdžių stoka, psichologiniais sunkumais, priklausomybėmis psichotropinėms medžiagoms, asmeninėmis problemos, negatyviu požiūriu į save, prasta emocinė būkle ar uždarumu. Dažnu atveju tokie žmonės yra įsitikinę, kad jiems jau niekas negali padėti, tačiau, anot A. Vyšniauskienės, noras ir pastangos padėti žmogui nenueina veltui, nors tai ir pareikalauja daug laiko, pasiekti tikslą pavyksta.
Kaip teikiama atvejo vadybos paslauga?
Vertinama asmens su negalia, kuris sutinka dalyvauti atvejo vadybos modelyje, situacija – kompleksiškai vertinami asmens poreikiai, atsižvelgiant į asmens su negalia norus, susijusius su reikalinga pagalba, sudaromas individualus pagalbos planas, numatomi tikslai ir aptariama, kaip jie bus pasiekti.
Atvejo vadybos proceso metu asmenims su negalia gali būti teikiamos socialinės, sveikatos priežiūros, užimtumo paslaugos, teikiama informacija, tarpininkaujama ir atstovaujama įstaigose, padedama užmegzti ir palaikyti socialinius ryšius, taip pat padedama spręsti ir kitas individualias asmens problemas.
Esant poreikiui, jeigu matoma, kad pagalba asmeniui nėra pakankama, rengiamas atvejo komandos posėdis. Jame nagrinėjama asmens su negalia situacija ir teikiami siūlymai atvejo vadybininkui dėl paslaugų asmeniui parinkimo, paslaugų teikėjų įtraukimo. Atvejo komandą (darbui su psichikos ir (ar) intelekto negalią turinčiais asmenimis) sudaro asmenų su negalia koordinatorius, psichikos sveikatos centro socialinis darbuotojas, Užimtumo tarnybos specialistas, nevyriausybinės organizacijos atstovas, savivaldybės socialinių paslaugų įstaigos socialinis darbuotojas.
Pagalba teikiama ne tik asmeniui su negalia, bet ir jo artimiesiems – tėvams, globėjams, kurie taip pat susiduria su daugeliu sunkumų, besirūpindami šeimos nariu. Šeimos nariai konsultuojami, pateikiamos rekomendacijos, kaip galima padėti asmeniui, kad būtų pasiektas pagrindinis pagalbos tikslas.
Atvejo vadybininkas bendradarbiauja ne tik su Socialinės paramos skyriaus, bet ir kitų įstaigų ar organizacijų specialistais – asmenų su negalia koordinatoriumi, pagalbos priimant sprendimus specialistu, socialines paslaugas teikiančių bei sveikatos priežiūros įstaigų ir Užimtumo tarnybos specialistais, nevyriausybinių organizacijų atstovais ir t. t.
„Galiu pasidžiaugti, kad žmonės, pasinaudoję atvejo vadybos paslauga, atsižvelgia į mano ar kitų specialistų rekomendacijas. Jau šiandien naudojasi asmeninio asistento pagalba, dalyvauja Socialinių dirbtuvių veikloje, sutiko gauti dienos socialinės globos paslaugą Alytaus miesto socialinių paslaugų cento Dienos užimtumo centre“, – darbo rezultatais džiaugiasi Socialinės paramos skyriaus darbuotoja.
Atvejo vadybos paslaugos teikiamos projekto lėšomis
Atvejo vadybos paslauga teikiama Alytaus miesto savivaldybės administracijai kartu su Asmens su negalia teisių apsaugos agentūra prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos vykdant Perėjimo nuo institucinės globos prie šeimoje ir bendruomenėje teikiamų paslaugų Sostinės, Vidurio ir Vakarų Lietuvos regionuose projektą. Jo įgyvendinimo laikotarpis – 2024–2029 m. Jis finansuojamas 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos lėšomis.
Atvejo vadybos modelio taikymo trukmė, atsižvelgiant į kiekvieno asmens situaciją, yra individuali, ilgiausia atvejo vadybos modelis gali būti taikomas 36 mėn.
Kur kreiptis dėl atvejo vadybos paslaugų?
Asmenys, turintys psichosocialinę ir (ar) intelekto negalią, kviečiami atvykti į Alytaus miesto savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrių Vilties g. 28A, 26 kab., ir pasinaudoti nemokama atvejo vadybininko paslauga, kurią teikia atvejo vadybininkė Asta Vyšniauskienė, taip pat galima kreiptis elektroniniu paštu asta.vysniauskiene@alytus.lt, telefonu +370 621 54 643.
Jeigu asmuo su negalia pageidauja, susitikime su atvejo vadybininku gali dalyvauti asmuo, kuriuo žmogus pasitiki – asmens globėjas (rūpintojas), tėvai, socialinis darbuotojas.