Emocinė sveikata, lytinis brendimas, savęs pažinimas, sveiko gyvenimo būdo svarba – tai yra vienos svarbiausių temų moksleiviams, kurie bręsta ir po truputėlį ruošiasi suaugusio asmens gyvenimui. Lietuvos moksleivių sąjungos ( toliau – LMS) organizuojamų Vadovų klubų, kuriuose dalyvauja mokyklų mokinių savivaldų atstovai, metu paaiškėjo, kad moksleiviai pasigenda šių temų mokyklos gyvenime.
Remiantis LMS Vadovų klubų protokoluose užfiksuotais nusiskundimais, LMS į savo metinę veiklą įtraukė programą „SLURŠ“, kurios pagrindinis tikslas yra informuoti moksleivius apie sveikatos ir lytiškumo sampratas, sveikatai naudingus įpročius, psichinės ir socialinės sveikatos skirtumus vykdant įvairaus pobūdžio veiklas bei skatinti mokyklos bendruomenes užtikrinti kokybišką ir moksleiviams suprantamą lytiškumo ugdymą.
Alytaus miesto savivaldybės mokinių taryba (toliau – AMSMT) yra visuomeninė, savarankiška, pelno nesiekianti organizacija, kuri vienija 12 Alytaus miesto mokinių savivaldų. AMSMT, įkvėpta LMS metinės programos „SLURŠ“, nusprendė vykdyti anoniminę apklausą skirtą 5–12 klasių moksleiviams ir įvertinti 2016 metais Lietuvos Respublikos Švietimo, sporto ir mokslo ministerijos išleistos „Sveikatos, lytinio ugdymo ir rengimo šeimai“ programos įgyvendinimo Alytaus mokyklose kokybę. Apklausoje moksleiviai buvo išskirstyti į dvi skirtingas amžiaus grupes: jaunesniųjų klasių mokinius ( 5–8 klasių) ir vyresniųjų klasių moksleivius (9–12 klasių). Bendrai apklausoje dalyvavo 445 moksleiviai. 5–8 klasių respondentų buvo 290, o 9–12 klasių – 155.
Jaunesniųjų klasių moksleivių buvo teiraujamasi, ar jų mokykloje kalbama apie emocinį ir fizinį brendimą, psichinę bei emocinę sveikatą ir jų svarbą, sveiką gyvenseną ir mitybą, lytinį brendimą bei tradicinę ir netradicinę šeimos sampratą. Išnagrinėjus apklausos rezultatus, miesto mokinių taryba nusprendė rezultatais pasidalinti su miesto visuomene ir ją supažindinti su esama situacija miesto mokyklose.
78% visų respondentų šioje amžiaus grupėje atskleidė, kad jų mokykloje yra kalbama apie emocinį bei fizinį brendimą. Paklausti, ar jų mokykloje kalbama apie sveiką gyvenseną, sveiką mitybą ir gyvenimo būdą bei jo svarbą, net didelė dalis respondentų atsakė, kad jų mokykloje šia tema yra kalbama su moksleiviais. Taip pat, 44% visų respondentų atskleidė, kad jų bendrojo lavinimo įstaigoje nėra kalbama apie psichinė sveikatą ir jos svarbą, tačiau didelė dalis visų atsakiusiųjų pasisakė, kad jų mokykloje kalbama apie socialinę sveikatą ir jos svarbą. Net 56% visų respondentų atsakė, kad jų mokykloje nėra kalbama apie šeimos sampratą, tačiau galima pasidžiaugti, jog net 62% jaunesniųjų klasių moksleivių atsakė, kad jų mokymo įstaigoje kalbama apie lytinį brendimą.
Vyresniųjų klasių moksleiviams klausimų buvo užduota truputėlį daugiau. 9–12 klasių moksleivių buvo teiraujamasi, ar jų mokykloje kalbama apie emocinį bei fizinį brendimą, psichinę ir emocinę sveikatą, sveiką gyvenseną, ankstyvųjų lytinių santykių pasekmes, saugius lytinius santykius, lytiškai plintančias ligas, kontracepciją ir šeimos sampratą.
Didelė dalis respondentų atsakė, kad jų mokykloje kalbama apie socialinę sveikatą, o 68% visų respondentų teigė, kad jų mokymo įstaigoje kalbama apie psichinę sveikatą. Paklausti, ar jų mokykloje kalbama apie sveiką gyvenseną, didžioji dalis paklaustų moksleivių atsakė, kad žinias apie sveiką mityba, sveika gyvenseną ir jos svarbą jie įgauna bendrojo lavinimo mokykloje. Tačiau tik pusė visų respondentų atsakė, kad jų mokykloje kalbama apie ankstyvųjų lytinių santykių pasekmes ir net 45% paklaustų moksleivių atsakė, kad mokykloje jie neįgauna žinių apie saugius lytinius santykius, lytiškai plintančias ligas bei kontracepciją. Paklausus vyresniųjų klasių moksleivių, ar jų mokykloje kalbama apie šeimos sampratą, tik 52% jų atsakė, kad jų mokykloje ši tema nėra svetima.
Apibendrinus apklausos rezultatus, Alytaus miesto savivaldybės mokinių taryba teigia, kad 5–8 klasių moksleivius ugdančiose mokyklose trūksta pamokų apie psichinę sveikatą bei šeimos sampratą, o 9–12 klasių moksleivius ugdančiose bendrojo lavinimo įstaigose trūksta pamokų apie psichinę sveikatą, šeimos sampratą bei reprodukcinės veiklos pasekmes, pavojus ir apsisaugojimą nuo jų.
Atsižvelgiant į apklausos rezultatus, Alytaus miesto savivaldybės mokinių taryba nusprendė rašyti poziciją Alytaus miesto savivaldybės Švietimo skyriui ir siekti, kad Alytaus miesto moksleiviai mokyklose galėtų įgyti visas reikiamas žinias ir būtų pasiruošę savarankiškam gyvenimui ne tik akademiškai, bet ir morališkai.