Alytaus Šaltinių progimnazija, suvokdama STEAM srities mokslų poreikį, jau ketvirti metai stiprina STEAM mokslų ugdymą ir, mokydama gamtos mokslų, remiasi probleminiu, tyrinėjimu grįstu ugdymu, sudaro mokiniams galimybes teoriją glaudžiai sieti su praktika, bendradarbiauti, skatinti probleminį mąstymą bei kūrybiškumą.
Tyrinėjimu grįsti praktiniai užsiėmimai visus metus vyko Šaltinių progimnazijoje ir jos aplinkoje. Projektą „Jaunieji tyrėjai“ vykdė 5-7 klasių mokiniai, besidomintys juos supančia aplinka, gamta, smalsūs tyrinėti ir geriau ją pažinti. Viena sudedamųjų projekto dalių – integruotas gamtos mokslų modulis žingeidiems mokiniams, norintiems STEAM dalykų – biologijos, matematikos, fizikos, chemijos – mokytis kitaip: stebint, bandant, eksperimentuojant.
Dar sausio mėnesį projekto mokiniai dalyvavo Žaliojoje pamokoje „Kuriu savo saugomą teritoriją“, kurią vedė Metelių regioninio parko administratorius Artūras Pečkys. Kituose užsiėmimuose mokiniai tyrė vandens savybes, stebėjo ir aptarė sunaudotus vandens kiekius savo šeimose ir būdus vandeniui taupyti.
Vėliau apsilankė Alytaus vandens nuotekų valymo įrenginių įmonėje „Feliksnavis“, susipažino su nuotekų valymo procesu, suprato vandens taupymo svarbą. Taip pat jaunieji tyrėjai rinko kerpes nuo mokyklos teritorijoje augančių medžių ir jų pagalba įvertino oro užterštumo lygį. Nustatytas vidutinis oro užterštumas palei Lauko gatvę ir švarus oras mokyklos kiemo teritorijoje. Projekto dalyviai atliko ir mokyklos teritorijos dirvožemio rūgštingumo tyrimą, apibendrino gautus duomenis ir nustatė silpnai rūgštų (pH 4,5-6) jos dirvožemį. Mokiniai augino vienaląsčius organizmus iš Gulbynės mikroornitologinio draustinio vandens, stebėjo juos pro mikroskopą.
Chemijos modulyje mokiniai išskyrė deguonį ir tyrė jo savybes. Kitose pamokose mokėsi išskirti anglies dioksidą dviem būdais (iškvepiant ir cheminės reakcijos metu) ir stebėjo, kaip išsiskyręs anglies dioksidas drumsčia kalkių vandenį. Apibendrino rezultatus ir padarė išvadas.
Matematikos modulyje mokiniai domėjosi aukščiausiais pasaulio pastatais, tyrė jų konstrukcijas. Iš žinomų geometrinių figūrų konstravo bokštus, naudodami įvairias medžiagas. Noriai mokiniai konstravo ir aitvarus, juos gamino, skaičiavo jų kaip matematinių objektų elementus ir išbandė aitvarų skridimą mokyklos teritorijoje.
Projekto metu mokiniai dalyvavo Alytaus regiono aplinkos apsaugos prie Aplinkos ministerijos departamente – Alytaus valdyboje, klausėsi paskaitos, buvo aktyvūs viktorinoje. Jie taip pat apsilankė Dzūkijos nacionaliniame parke, dalyvavo edukacinėje programoje Marcinkonyse. Jaunieji tyrėjai keliavo ekologiniu taku, susipažino su šio krašto gamta, saugomomis organizmų rūšimis, dzūkų papročiais, tradicijomis, kulinariniu paveldu.
Projektą rėmė Alytaus miesto savivaldybė.
Jaunieji tyrėjai, aktyviai įsitraukė į gamtos tyrinėjimo procesus, išmoko kelti klausimus ir ieškoti atsakymų, diskutavo apie savo stebėjimus, atradimus, patirtį, įžvelgė gamtos reiškinių priežastis, dėsningumus, t.y. išaugo gamtamokslinis smalsumas, mokinių motyvacija, tobulėjo patyriminis, probleminis mąstymas, atsakomybė už gamtos išsaugojimą.