Alytaus miestas pagal šalies savivaldybių indeksą nusileido viena vieta žemiau nei pernai, rajonas – pakilo viena pozicija aukščiau. Tokius duomenis skelbia Lietuvos laisvosios rinkos institutas, septintą kartą sudaręs savivaldybių indeksą, kuris parodo, kiek ir kaip savivaldybėse yra užtikrinama žmogaus ekonominė laisvė.
Alytaus miestas šiemet užėmė šeštąją vietą tarp didžiųjų savivaldybių. Alytaus rajonas, surinkęs tiek pat balų kaip ir Utenos bei Prienų rajonai reitinge tarp mažųjų savivaldybių dalijasi 18-20 vietas. Tai – aukštesnis rezultatas nei pernai.
Šeštąją vietą užėmusi Alytaus miesto savivaldybė labai nedaug atsiliko nuo Panevėžio. Geriausiai Alytuje įvertinta „Transporto“, „Komunalinių paslaugų“, „Administracijos“ sritys. Prasčiausiai – „Švietimas“, „Turto valdymas“, „Investicijos ir plėtra“.
Kaip skelbiama Lietuvos laisvosios rinkos instituto pateiktose išvadose, „Transporto“ sritis, kaip ir 2016 m. indekse, puikiai įvertinta dėl viešojo transporto sektoriaus – čia visiems maršrutams buvo skelbti viešieji konkursai, visus juos aptarnavo privatus sektorius. Be to, visi viešieji pirkimai kelių priežiūros funkcijai vykdyti buvo atlikti skaidriai, t.y. skelbiami.
„Komunalinių paslaugų” sritis vėl gerai įvertinta dėl tos pačios priežasties – privataus sektoriaus dalyvavimo viešųjų paslaugų teikime, pavyzdžiui, buitinių atliekų surinkimo. 2016 m. Alytuje vandens tiekimo ir nuotekų surinkimo kaina sumažėjo labiausiai iš visų savivaldybių, lyginant su 2015 m. (-11 proc.)
Lietuvos laisvosios rinkos institutas skelbia, kad „Administracijos“ srities išskirtinis rodiklis yra gyventojų prašymų išnagrinėjimas laiku. Alytaus miesto savivaldybėje 2016 m. 99 proc. visų gyventojų prašymų buvo išnagrinėti laiku, kuomet vidurkis tarp didžiųjų savivaldybių siekė 91 proc.
Kalbant apie investicijas, lyginant su kitais miestais, jų pritraukiama mažiau. Tiesioginių užsienio investicijų kiekis paaugo 157 eurais, tačiau vis vien išliko vienas mažiausių (nors lenkė Šiaulius). Prasčiausiai įvertintais rodikliais išlieka veikiančių ūkio subjektų skaičius 1000 gyventojų bei labiausiai neigiama gyventojų migracija.
Prastesniam „Švietimo“ srities vertinimui įtakos turėjo tai, kad moksleiviai palyginus prastai išlaikė valstybinius brandos egzaminus (vidutiniškai surinko 48,9 balo, lyginant su 52,2 didžiųjų savivaldybių vidurkiu). Be to, vienam moksleiviui teko didžiausias mokyklų plotas, tai reiškia didesnes mokyklų išlaikymo sąnaudas.
O „Turto valdymo“ vertinimas pagerėtų, jei būtų atsisakyta savivaldybei priklausančio viešbučio. Alytaus miesto savivaldybė turi palyginus daug nuosavų pastatų ir patalpų (5200 kv. m 1000 gyventojų 2016 m.), o į parduodamų objektų sąrašą įtraukiama nedaug (mažiau kaip 2 proc. viso turto).
Alytaus rajono savivaldybėje tarp geriausia įvertintų sričių, kaip ir pernai, pateko „Transporto” ir „Biudžeto” sritys. Gan gerai įvertinta ir „Turto valdymo” sritis. Prastesni – „Švietimo”, „Komunalinių paslaugų” bei „Mokesčių” rezultatai.
2016 metais lyginant su 2015 m. Alytaus rajono savivaldybės biudžeto skola sumažėjo daugiau kaip 10 proc. p. ir pasiekė mažųjų savivaldybių vidurkį, apie 36 proc. nuo pajamų. Visi viešieji pirkimai buvo skelbiami, o tai rodo skaidrumą naudojant mokesčių mokėtojų pinigus. Be to, 2016 m. savivaldybė nevykdė nė vieno vidaus sandorio.
Alytaus rajono savivaldybė gerai tvarkosi ne tik su finansais, bet ir su turtu. Palyginti su kitomis, Alytaus rajono savivaldybei priklausė mažiau nei vidutiniškai mažosiose savivaldybėse nuosavų pastatų ir patalpų: 3130 kv. m 1000-iui gyventojų (vidurkis 4980 kv. m 1000 gyv.)
Remiantis savivaldybės teiktais duomenimis, nenaudojamas nekilnojamasis turtas sudarė vos 64 kv. m. 1000 gyv., tai – 4 kartais mažiau nei vidutiniškai mažosiose savivaldybėse. Į parduodamų objektų sąrašą įtraukta nemaža dalis turto.
Nuo praėjusio indekso nepasikeitė situacija ir „Transporto” sektoriuje. Visiems viešojo transporto maršrutams buvo skelbti viešieji konkursai ir visus juos aptarnavo privatus sektorius.
Palyginus mažai balų buvo gauta už „Švietimą”: 2016 m. Alytaus rajono savivaldybės moksleiviai prasčiau nei vidutiniškai mažosiose savivaldybėse išlaikė valstybinius brandos egzaminus.
„Komunalinių paslaugų” srityje padėtų daugiau konkurencijos šilumos sektoriuje. O savivaldybei priklausanti centralizuoto vandens tiekimo įmonė dirbo nuostolingai.
„Mokesčių” sritis kaip ir 2016 m. indekse vertinama prasčiau dėl itin aukšto nekilnojamojo turto mokesčio tarifo bei palyginus aukšto vidutinio žemės mokesčio.
Rezultatus rasite čia: http://files.lrinka.lt/Savivaldybiu_indeksas_2017/Lietuvos.savivaldybiu.indeksas.2017.pdf