Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT) atliko korupcijos rizikos analizę Alytaus miesto, Kauno rajono ir Kėdainių rajono savivaldybėse išduodant bei panaikinant statybą leidžiančius dokumentus. Nustatyta, kad statybos leidimų išdavimo procesas turi teisinio reguliavimo spragų ir sudaro galimybes jame dalyvaujantiems subjektams piktnaudžiauti.
Pagal STT pranešimą, nustatytos aplinkybės leido daryti išvadą, jog Alytaus miesto savivaldybėje statinių projektų tikrinimo etape egzistuoja reali galimybė vieniems subjektams priimti sprendimus už kitus subjektus, todėl kyla akivaizdi korupcijos rizika dėl subjektų piktnaudžiavimo.
STT prašo užtikrinti, kad visi Alytaus miesto savivaldybės administracijos subjektai statinių projektų tikrinimą atliktų savo kompetencijos ribose, t. y. vykdytų priskirtas SLD išdavimo funkcijas savo vardu.
Alytaus miesto savivaldybės Kontrolės ir audito tarnybą STT įpareigojo atlikti vidaus auditą, siekiant nustatyti, ar savivaldybės administracijos darbuotojai neviršija(-o) pareigybių aprašymuose ar teisės aktuose nustatytų įgaliojimų, o tokius atvejus nustačius – imtis procedūrinių priemonių dėl atsakomybės nustatymo ir atitinkamų sprendimų priėmimo. Apie patikrinimo rezultatus informuoti Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą.
Patikrinime akcentuojama , jog nepakankamai efektyviai atliekamos darbuotojų funkcijos statybą leidžiančių dokumentų išdavimo procese, kas didina „automatinių pritarimų“ skaičių. Esą Alytaus savivaldybėje
egzistuoja praktika, kuomet tas pats asmuo dalyvauja statinio projekto derinime ir išduoda statybą leidžiantį dokumentą
Galimybė suinteresuotiems asmenims tiesiogiai kontaktuoti su statybą leidžiantį dokumentą išduodančiu darbuotoju didina korupcijos pasireiškimo tikimybės riziką
Galiojęs statybos rūšių atribojimas kėlė korupcijos riziką, potencialiai leidusią statytojams rinktis tarp naujo statinio statybos ir statinio rekonstrukcijos.
STT pranešime nurodoma, jog Alytaus miesto savivaldybėje, Kalnų g. 8A, Alytaus rajono savivaldybės administracija 2021 m. rugpjūčio 11 d. išdavė statybą leidžiantį dokumentą Nr. LRS-11-210811-00014 dėl esamo pagalbinio ūkio pastato, esančio adresu Kalnų g. 8A, Alytus, rekonstravimo į vieno buto gyvenamąjį namą. Pagal Nekilnojamojo turto registro išrašus, minėtoje vietoje registruoti šie statiniai: 1990 m. statybos 26,00 m2 pastatas – garažas, 1990 m. statybos 25,00 m2 pagalbinis ūkinis pastatas, 1994 m. statybos 30,00 m2 pastatas – garažas, 1995 m. statybos 25,00 m2 pastatas – šiltnamis, 1995 m. statybos 20,00 m2 pastatas – šiltnamis.
Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, jog rekonstrukcijos metu visi sklype esantys statiniai bus nugriauti, išskyrus 1995 m. statybos 25,00 m2 pastatą – šiltnamį, kuris bus rekonstruotas į 162,61 m2 gyvenamąjį namą.
Aiškinamajame rašte nurodoma, jog esamo šiltnamio pamatai bus panaudoti naujojo statinio terasos statybai, kadangi jie yra netinkami sienų/kolonų atrėmimui. Vertinant faktą, jog yra rekonstruojamas viso labo 25,00 m2 užstatymo ploto pagalbinis ūkinis pastatas (šiltnamis), peržiūrėjus patalpų ploto eksplikacija bei kitus dokumentus, bei įvertinus tai, jog visi sklype esantys kiti statiniai bus nugriauti, matyti, jog savo esme ši rekonstrukcija yra visiškai naujo, 162,61 m2 bendrojo ploto pastato statyba, siekiant sukurti naują statinį (iki tol neegzistavusį arba vietoj visiškai sugriuvusio, sunaikinto ar nugriauto pastatant kitą).
Kitas atvejis – Žygimanto Augusto g. 6, Alytus Alytaus rajono savivaldybės administracija 2022 m. gegužės 4 d. išdavė statybą leidžiantį dokumentą Nr. LRS-11-220504-00009 dėl esamo pagalbinio ūkio pastato – garažo, esančio adresu Žygimanto Augusto g. 6, Alytus, rekonstravimo į vieno buto gyvenamąjį namą.
Pagal Nekilnojamojo turto registro išrašus, minėtoje vietoje yra registruotas 2019 m. statybos 48,78 m2 pastatas – garažas. Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, jog esančio statinio užstatymas bus didinamas visomis kryptimis, kadangi planuojama jį rekonstruoti į 279,13 m2 gyvenamąjį namą. Vertinant esamo statinio techninius parametrus iki atliktos rekonstrukcijos, matyti, jog statinio plotas padidėja daugiau nei 6 kartus – iki 279,13 m2 . Įvertinus tai, manytina, jog rekonstrukcija buvo siekiama sukurti iš esmės naują statinį, kurio dydis gerokai viršiją statinio, egzistavusio iki rekonstrukcijos, dydį
Analizės metu nustatyti atvejai, kai Alytaus miesto savivaldybė būdama statytoju vykdė statybos darbus be SLD, nors jiems jis buvo privalomas. Tai pasakytina apie savavališka pripažintą skulptūros „Žiedas“ statybą, dėl kurios Alytaus miestas prarado 16 tūkst. eurų. Panašus atvejis taip pat nustatytas kuomet savivaldybė už beveik 400 tūkst. eurų, Alytuje, Jaunimo parke vykdė statybas be projekto ir statybos leidimo, pastatydami vaikų žaidimo aikštelę. Papildomos įteisinimo procedūros galimai gali atsieiti dar 100 tūkst. eurų.
Susipažinti su visa korupcijos rizikos analize bei pateiktais pasiūlymais galite čia.