Alytaus Dzūkijos pagrindinės mokyklos mokytojai skaičiuoja paskutines valandas iki Rugsėjo 1-osios. Norisi, kad pirmoji diena po atostogų mokyklos bendruomenei būtų džiugi, įkvepianti ir įtraukianti į rimtus darbus. Kabinetų puošimas, planų derinimas – svarbūs, bet ne svarbiausi darbai.
Nuo tradicinės klasės – prie klasės be sienų
Sudominti mokymusi šiuolaikinį vaiką – tikras iššūkis. Mes priimam tą iššūkį ir puikiai su juo susidorojam, nes Dzūkijos pagrindinės mokyklos ugdymo(si) procesas vyksta ne tik visiems įprastoje erdvėje, klasėje, bet ir netradicinėse mokyklos ir miesto erdvėse: koridoriuose, bibliotekose, kiemuose, muziejuose, parkuose, tėvelių darbovietėse.
Ne tik dalykų mokytojai, bet ir kiti bendruomenės nariai stengiasi, kad patalpos, kuriose vyksta įvairiausi užsiėmimai, būtų patogios, funkcionalios, lengvai pertvarkomos, maloniai spalvingos, stimuliuojančios mąstymą, kūrybiškumą, mokymąsi. Ir mokiniai prisideda prie mokyklos aplinkos kūrimo savo idėjomis bei darbais. Lauko klasė – graži vizija, virtusi realybe. Ką veikti su mokiniais po atviru dangumi – tikrai žinom.
Ypatingai klasės ribas praplečia kūrybiškai naudojamos kompiuterinės technologijos. Kadangi visuose kabinetuose yra multimedijos, kompiuteriai, tai pamokos vaizdesnės, dinamiškesnės, įtraukiančios, sudominančios. Samsung išmanioji klasė su planšetiniais kompiuteriais kiekvienam mokiniui, 11 išmaniųjų lentų, planšetiniai kompiuteriai trijose pradinukų klasėse, lingofoninis kabinetas užsienio kalbų mokymui – tai priemonės, padedančios mokiniams modernėti, tobulėti.
Mokiniai gali realizuoti save mokykloje veikiančiuose tradiciniuose neformaliojo švietimo užsiėmimuose. Su tradiciniais būreliais sėkmingai konkuruoja modernūs būreliai: „Robotika“, „Skaitmeniai išminčiai“, „Kompiuterių pasaulyje“, „Šiuolaikinis modernusis šokis“, „Kompiuteris – mano bičiulis“. Tai būreliai, tenkinantys XXI a. mokinio poreikius. Mokymasis technologiškai turtingoje aplinkoje skatina domėtis mokomuoju dalyku, noriai lankyti ne tik pamokas, bet ir būrelius. Siekiama, kad kompiuteris būtų ne tik žaidimui, bet ir mokymuisi, kūrybai, menui.
Mokytojai – sudomina, įkvepia, įtraukia
Kad mokiniai daug gautų – pirmiausia turi mokytis ir išmokti mokytojas.Todėl mokyklos mokytojai nuolat mokosi, tobulėja, išmoksta ir moko kitus: savo mokinius ir kolegas mokytojus. Pirmiausia naujovės ateina iš užsienio, todėl mokytojai dalyvauja tarptautiniuose projektuose, kad įgytų naujausių žinių apie šiuolaikinio vaiko mokymą. Tikrai verta išskirti tokius svarbius projektus, į kuriuos patenkama per konkursus, nes norinčių tobulintis daug.
Mokyklos mokytojai geba pateikti išskirtinius projektus ir būna pakviesti. Projektas ,,Samsung Mokykla ateičiai” mokė naujai pažvelgti į socialinius tinklus, parodė, kaip ši erdvė gali pasitarnauti mokymusi ir prasmingam bendravimui. Vienas naujausių eksperimentinių tarptautinių projektų „Perkeliamųjų gebėjimų vertinimas 2020“ mokys, kaip ugdyti bendrąsias kompetencijas, nes jos šiuo metu svarbiausios.
Šiandienos mokykla tarsi turi paruošti žmogų profesijoms, kurių dar šiuo metu nėra, taigi bendrieji gebėjimai vis reikšmingesni. Visi “Erasmus+” projektai suteikia galimybę mokiniams ir mokytojams kartu pasimokyti užsienyje, palyginti save su Europos mokyklų bendraamžiais, padalyvauti kartu su jais pamokose, pasimokyti ir pamokyti. Tikriausiai Europoje būtų sunku surasti šalį, kurioje mokykla nėra turėjusi projektų partnerių. Projektų nauda mokyklos bendruomenei nepamatuojama. Susipažindami su kitų šalių kultūromis, tradicijomis, mes plečiame savo akiratį, išmokstame gerbti tarpkultūrinius skirtumus. Projektinė veikla žadina kūrybiškumą, toleranciją, pilietiškumą, stiprina ryšius bendruomenėje. Susirandame draugų įvairiose šalyse, o bendravimas su jais žadina norą mokytis užsienio kalbų. Susipažinę su kitų šalių švietimo sistemomis, gerąją praktiką stengiamės pritaikyti tobulindami savo veiklą.
Nuolat rūpinamės saugios aplinkos ir gero emocinio klimato kūrimu. Dalyvaujame Lions Quest prevencinėje programose: „Laikas kartu“ (priešmokyklinis ir pradinis ugdymas), „Paauglystės kryžkelės“ (pagrindinis ugdymas), kurios lavina vaikų socialinius įgūdžius. Programos tikslas – užbėgti už akių galimoms elgesio problemoms ar socialiniams konfliktams. Todėl mums labai svarbu būti budriems – netoleruoti netinkamo ugdytinių elgesio. O jei vis dėlto jų kyla – reaguoti akimirksniu ir sustabdyti jų plitimą.
Štai keletas aštuntokų pamąstymų apie minėtą programą: ,,Pradedam galvoti apie tai, ko siekti ateityje”, “<…>per šias pamokas išmokstame bendrauti”, ,,<…>pamokos praverčia, nes kartais pamoko sutramdyti emocijas, galima išsikalbėti ir pažinti kitus klasės draugus. Būna smagu, kai žaidžiame žaidimus ir nagrinėjame posakius”. Mokytojas visada mato programų naudą, bet kai tą naudą mato ir mokinys, tada ugdymo verte abejoti negalima.
Mokiniai naujų iššūkių sūkuryje
Šiandienos vaiko pasaulis labai skiriasi nuo buvusio prieš dešimt ar daugiau metų. Ateina „selfe“ karta, kuri žino, jog žinias, reikiamą informaciją galima surasti akimirksniu ir mokytojas jau nėra vienintelis žinių šaltinis. Mokiniui daug svarbiau išreikšti save, būti išklausytam, žinoma, jam svarbūs ir akademiniai pasiekimai, ir aukšti mokymo(si) rezultatai, bet jų nesiekiama bet kokia kaina, sukeliant didelę psichologinę įtampą.
Daug svarbiau, kad mokiniai išmoktų bendrųjų kompetencijų: mokėtų mokytis, būtų kūrybiški, mokėtų dirbti bendradarbiaudami, nes nežinome, kokių gebėjimų prireiks vaikui po kelerių metų. Siekiame, kad išaugtų atsakingos, kūrybiškos, pilietiškos asmenybės.
Mokykloje sukurta STEAM strategija. STEAM dalykai – gamtos mokslai, technologijos, inžinerija, matematika, menai bei dizainas. Dalykai integruoti tarpusavyje, ugdomas kompleksiškas tikrovės reiškinių pažinimas, pritaikymas ir problemos sprendimas kūrybiškai, aktyviai ir praktika grįstu mokymu. Ugdymo kontekste mokykloje STEAM apima šias tiksliųjų mokslų disciplinas: gamtos mokslus (biologija, chemija, fizika), inžineriją (civilinę inžineriją, kompiuterių inžineriją, kitų sričių inžineriją), technologijas (kompiuterių ir informatikos sistemas, žaidimų kūrimą, programavimą, internetinių ir programinių įrenginių sprendimus, 3D modeliavimą), matematiką (matematiką, statistiką). Įgyvendinant šią strategiją, nuo šio rugsėjo mokykloje suformuota penktokų pagilinto ugdymo klasė. Mokiniai labiau gilinsis į užsienio kalbų, matematikos ir informacinių technologijų dalykus. STEAM strategija – tai dar vienas svarbus žingsnis modernėjančio gyvenimo ir mokymosi link.
Aukšti mokinių pasiekimai, puikūs rezultatai
Mūsų mokyklos mokiniai sėkmingai dalyvauja ir pasiekia puikių rezultatų olimpiadose, konkursuose, varžybose. Aukščiausių rezultatų mokiniai pasiekė tarptautiniuose matematikos konkursuose „Kengūra”, „Olympis“ (auksiniai medaliai atiteko ketvirtųjų klasių mokiniams). Raštingiausio ketvirtoko“ konkurse – šventėje“ (I ir III vietos), „Sveikuolių sveikuoliai“ konkurse (I vieta, priešmokyklinio ugdymo ugdytiniai). Nudžiugino skautų dainos „Gražių dainelių“ konkursas. Pasiektos prizinės vietos respublikiniame konkurse „Augu skaitydamas“ trejus metus iš eilės.
Septintokai tapo šalies prancūzų kalbos konkurso prizinių vietų laimėtojais. Respublikiniame prancūziškų dainų festivalyje „Meilė keičia pasaulį“ užimta II vieta. Taip pat II vieta atiteko ir tarptautiniame jaunųjų rašytojų frankofonų rašinio konkurse „Rašau laišką draugui“ Paryžiuje. Lietuvos mokinių 23-osios dailės olimpiados 2-ajame etape užimta I vieta. Kiekvienais metais gausus būrys mokinių dalyvauja ir prizines vietas laimi įvairių dalykų Alytaus miesto konkursuose bei olimpiadose.
Olimpiados ir konkursai – gražios mokslo šventės, kuriose dalyvauja mažuma, bet mokyklos mokytojams svarbiausia yra kiekvieno mokinio pažanga ir sėkmė.
Šiuolaikiška ugdymo priemonė – integruoto ugdymo vadovėliai
Nuo pirmos klasės pereinama prie naujausių integruoto ugdymo vadovėlių „Vaivorykštė“. Tai naujas požiūris į vaiką ir jo mokymo(si) procesą. Vadovėlio turinys ir metodika grindžiama integruoto mokymo principais. Jungiant mokomuosius dalykus ne tik efektyviai perimamos dalykinės žinios, bet kartu formuojamas pasaulio, kaip nedalomos visumos, suvokimas. Tai skatina vaikus mąstyti, lyginti, analizuoti, žadina norą pažinti, motyvuoja mokytis. Vadovėlio medžiaga siejama su kasdiene mokinio patirtimi ne tik mokykloje, bet ir už jos ribų. Kiekvienos klasės vadovėlį sudaro 9 knygos. Kiekvienoje mėnesiui skirtoje knygoje pateikiama visų mokomųjų dalykų medžiaga. Taigi, mokiniai ne tik ugdomi šiuolaikiškais metodais ir priemonėmis, bet ir lengvėja kuprinė – vietoje trijų vadovėlių mokinys nešasi tik vieną.
Tėvai-vaikai-mokykla
Mokykla siekia, kad mokinių ugdymas būtų trijų partnerių – vaiko, tėvų ir mokytojo – veikla. Tėvai skatinami įsitraukti, domėtis, dalyvauti ugdymo procese ir taip padėti vaikui pasiekti puikių mokymosi rezultatų. Mokinių tėvai – aktyvūs pagalbininkai ugdant vaikus. Jie padeda kurti gerą, saugią, palankią mokymosi aplinką.
Mokykloje įkurtas tėvų forumas organizuoja pokalbius, diskusijas, padeda spręsti mokyklos kasdieninio gyvenimo aktualijas klasėse bei mokykloje. Stiprūs ryšiai tarp vaikų tėvų ir mokytojų, užtikrina ugdymo tikslų įgyvendinimą. Gražiu papročiu, tikimės taps, bendri klasės auklėtojo, mokinių, jų tėvų pusryčiai per netradicinio ugdymo pamokas.
Alytaus Dzūkijos pagrindinė mokyklos mokytojai naujus mokslo metus pasitinka su naujais sumanymais ir idėjomis mokinių pažangai gerinti, mokinių mokymosi džiaugsmui žadinti. Mokytojai siekia, kad pamoka būtų kitokia. Pamoka – iš kurios nesinorėtų išeiti.